Infraestructures en risc
La crisi climàtica posa en risc 24 carreteres i vies de tren a Catalunya
El 30% de la xarxa viària i ferroviària està exposada a temperatures màximes diàries de 35 ºC
Les pluges torrencials i les ratxes de vent amenacen especialment la línia de tren del Maresme

zentauroepp51870590 carretera destrozada por el desbordamiento del r o tordera 200122104052
Els efectes de la crisi climàtica amenacen cada vegada més infraestructures catalanes. En els últims anys s’ha comprovat milers de vegades: durant el temporal ‘Gloria’, amb el fort onatge a les comarques de l’Ebre o amb els episodis de pluges torrencials al Maresme, per posar-ne tres exemples icònics.
Ara, un estudi elaborat pel Govern posa dades exactes a les conseqüències dels fenòmens meteorològics sobre vies de tren i carreteres. En total, s’han detectat 24 impactes potencials a la xarxa ferroviària i la de trànsit.
L’informe l’ha presentat aquesta setmana la secretària d’Acció Climàtica, Anna Barnadas, en una jornada sobre els efectes de la crisi climàtica a les infraestructures catalanes. Les conclusions d’aquest document s’han inclòs en l’Estratègia Catalana d’Adaptació al Canvi Climàtic 2021-2030 (ESCACC30).
En el cas dels trens, el més greu que es preveu seran les pluges intenses, les inundacions o els lliscaments. Sobretot, com era d’esperar, estan afectades principalment les línies costaneres, com l’R1 de Rodalies (la línia del Maresme). Les precipitacions extremes i les potents ratxes de vent també amenacen la xarxa viària.

Amb el temporal ‘Gloria’, es va esfondrar el pont de la Tordera. Les afectacions en trens i carreteres van durar mesos. En l’estudi de la conselleria es detalla que la solució definitiva per a l’R1 de Rodalies és traslladar-la a l’interior.
No obstant, es reconeix que és una mesura cara i difícil de posar en marxa, per la qual cosa se’n proposen alguna solucions momentànies que suavitzin els efectes dels temporals sobre aquesta línia, com l’ampliació de barreres protectores o la construcció d’esculleres.
Temperatures extremes
Aquesta avaluació dels possibles impactes del canvi climàtic proposa fins a 16 línies d’actuació per reduir la vulnerabilitat del sistema. Un exemple és aquesta proposta sobre l’R1. A part de les pluges torrencials, hi ha un altre perill sotjant: els episodis de calor extrema.
Davant les altes temperatures, els materials de resistència tant de vies de tren com de carreteres es ressenten i es degraden. Les zones de Catalunya que més patiran aquesta conseqüència són comarques de Girona com l’Empordà i la meitat sud de les províncies de Lleida i Tarragona.

De fet, el 30% de la xarxa viària i ferroviària està exposada a temperatures màximes diàries i reiterades de 35 ºC. Al cap de Creus i l’interior de les comarques de l’Ebre, la calor s’afegeix a un altre perill: l’elevat risc d’incendi. Tots aquests efectes ja s’han percebut en els últims anys, però en un futur es poden fer encara més notoris. Tots comporten costos econòmics i socials. Per aquesta raó, l’informe proposa actuar urgentment.
La intenció d’aquestes accions ha de ser, sempre segons el document, adaptar les infraestructures als possibles impactes. Es pot millorar la capacitat de drenatge d’algunes vies per evitar inundacions, reforçar els talussos, prevenir danys per altes temperatures o millorar la protecció solar d’algunes instal·lacions. També es proposa millorar el confort climàtic dins del transport públic durant les onades de calor.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- ¿Un altre gol de Laporta?
- Ajuts socials Ja és oficial: Així pots sol·licitar el nou ajut de 700 euros compatible amb l'Ingrés Mínim Vital
- Postureig 'low cost' La mariscada més barata d'Espanya se serveix a palades a Barcelona
- El resort de luxe SLS Barcelona obrirà amb descomptes l’1 d’abril
- BCN detecta un frau amb les entrades gratis al parc Güell dels veïns
- Escapades El poble més pintoresc de Catalunya per visitar al febrer és un paradís modernista amb una festa que omple de color l'hivern
- Futbol La seu espanyola del «líder mundial en connectivitat» que serveix el Barça és un domicili particular del barri de Sant Andreu
- Ficció en català Les apostes de 3Cat de sèries i pel·lícules per al 2025: d’un ‘thriller’ de David Verdaguer a Mario Casas parlant en català
- Drets socials El Govern reobre l’expedient del veí de Gavà que feia 18 anys que esperava l’ajuda a la dependència
- Governança corporativa Yolanda Díaz inicia la seva reforma per col·locar els sindicats en els consells d’administració de les empreses