Tendències socials

Pelegrinatge de sud-coreans a Tossa rere els passos d’artistes del seu país

Tossa, una perla entre muralles

Aquesta és la xurreria de Barcelona que surt a les guies de Corea

Pelegrinatge de sud-coreans a Tossa rere els passos d’artistes del seu país

Efe

3
Es llegeix en minuts
Efe / David Álvarez

Nombrosos turistes coreans fan cua diàriament a Tossa de Mar (la Selva, Girona) amb l’objectiu de fotografiar-se on últimament ho han fet artistes del seu país, com la cantant YooA i els actors Jun Ji-Hyun i Lee Min-Ho.

Un pas a través de la muralla que envolta el centre històric i que dona accés a la cala es Codolar, conegut com el Forat del Dimoni, és el punt on s’amunteguen aquests visitants asiàtics, que s’hi fan fotos per pujar-les després a les xarxes socials. L’última figura a exercir d’imant dels seus compatriotes, però també de turistes d’altres nacionalitats asiàtiques, ha sigut YooA, cantant del gènere K-pop, un fenomen mundial.

Anteriorment, els artistes que s’havien immortalitzat a Tossa de Mar havien sigut Jun Ji-Hyun i Lee Min-Ho amb motiu d’un rodatge en aquest municipi de la Costa Brava de la sèrie televisiva coreana ‘La llegenda del mar blau’.

Les imatges d’aquests dos actors és el que ha atret dues de les visitants de Corea entrevistades per l’agència Efe que s’havien desplaçat des de Barcelona, on passaven uns dies, fins a la Costa Brava amb l’objectiu de fer-se fotos als mateixos llocs que els seus ídols. Totes dues van arribar a Tossa de Mar amb autobús, el mateix mitjà de transport utilitzat per la gran majoria d’asiàtics que s’amunteguen davant el Forat del Dimoni.

El regidor de Turisme d’aquesta localitat, Gregori Martínez, reconeix que hi ha un «‘boom’» de visitants «tant coreans com japonesos i xinesos». «L’afluència és bastant massiva i estem fent recopilació de dades per entendre com venen, per què venen i què esperen trobar quan arriben a Tossa», explica.

La informació obtinguda fins ara confirma després d’analitzar-la que «no hi ha una sola causa» que expliqui el fenomen, segons detalla Martínez, que puntualitza que no es tracta d’una moda, sinó que és una cosa que es produeix ja des de «fa temps».

Admet que la presència més recent de YooA, que va rodar dos videoclips a Tossa de Mar, «segurament hi ha ajudat, hi ha col·laborat», però insisteix que no és el cas de tots aquests turistes, perquè «molts a les enquestes expliquen que ni tan sols la coneixen» i igual passa en el cas de Jun Ji-Hyun i Lee Min-Ho.

Turisme de proximitat

Aquesta localitat, famosa des de fa anys per la presència d’Ava Gardner per rodar ‘Pandora y el holandés errante’, fins al punt que hi ha una estàtua d’ella que recorda aquell pas de l’actriu, es nodreix principalment de turisme de proximitat, procedent de Catalunya, el País Basc i el sud de França.

«Puntualment rebem modes d’altres llocs del món i, ara, aquest ‘boom’ asiàtic que estem intentant entendre per saber si es manté en el temps i cal destinar més recursos des de Turisme», assenyala el regidor.

La clau de saldar aquesta anàlisi amb èxit són les dades i, per això, des de l’ajuntament s’han posat en contacte amb la plataforma de comerç Alibaba, un gegant asiàtic, «per saber la seva visió d’aquest fenomen i saber si cal oferir més paquets turístics i portar a terme altres accions».

Gregori Martínez relata que el comportament dels visitants és dispar, que alguns passen la nit a Tossa de Mar i que un volum de mig milió de visitants procedents d’Àsia el 2022 fa que es tracti d’«una cosa a estudiar i considerar».

Notícies relacionades

De moment, des del Museu Municipal, separat per només uns metres del Forat del Dimoni, s’encarrega de col·locar una cinta quan s’amunteguen els asiàtics interessats a fer-se fotos perquè facin cua sense bloquejar la porta d’accés a aquest equipament cultural.

Tots se situen disciplinadament rere aquesta cinta i s’aprovisionen als comerços pròxims de begudes a l’espera en molts casos de dirigir-se a un restaurant a l’hora de dinar. Això sí, una vegada ja s’han fet les fotos tan desitjades.