Infraestructures a Catalunya
Adif admet en un document intern que l’R2 pot necessitar fins a quatre mesos per tornar a estar al 100%
El personal de l’empresa ha rebut instruccions amb un calendari que va des del 3 de maig fins al 4 de setembre, tot i que s’esperen millores de la xarxa de manera gradual
Enèsima picabaralla política amb les Rodalies com a teló de fons
Reforços de transport per cobrir l’avaria a Gavà
Sigui un llamp o el mal estat de la infraestructura, el cert és que els usuaris de la línia R2 han vist alterada la seva rutina de mobilitat des que dilluns a la nit es va produir un incident a l’estació de Gavà. Quan això passa, quan un transport públic veu alterada la seva rutina, els viatgers es fan sempre la mateixa pregunta: ¿fins quan? El Ministeri de Transports va assegurar dimarts, en una reunió per explicar els passos que calia seguir, que el sistema requereix almenys tres setmanes de xapa i pintura per recuperar la normalitat. Però un document intern d’Adif enviat al personal, amb consignes de circulació durant el temps que duri l’avaria, presenta un termini molt més extens.
Sota l’epígraf ‘aplicació’ s’hi pot llegir: «Del dimecres 3 de maig del 2023 fins al dilluns 4 de setembre del 2023». És a dir, quatre mesos. Confirma aquesta dada un missatge que el Centre de Gestió d’Operacions de Renfe va enviar al seu personal: «Incendi a instal·lacions d’Adif Gavà: previsió de reparació, 4 mesos». Hi haurà millores molt abans, però una cosa és la recuperació parcial, i una altra, la restauració total. Tot, a més, en una línia que multiplica la seva demanda durant els mesos estiuencs.
És possible que el termini que s’inclou en aquest document sigui una mera indicació. O que, efectivament, d'aquí unes setmanes ja es pugui arreglar part de la infraestructura perquè, de manera gradual, i fins a complir aquests quatre mesos, l’R2 torni a l’absoluta normalitat. Però fonts coneixedores del sistema dubten que, atesa la magnitud de l’avaria, i coneguts els antecedents, això estigui facturat abans d’un mes.
«Tinc la sensació que per a només tres setmanes no s’haurien pres tantes molèsties quant a instruccions. Crec que som davant una avaria més important del que sembla, molt menys provisional», assegura un expert en la matèria. En un mes és probable que el sistema de comunicació millori, passant de l’actual Bloqueig Telefònic (BT) al Bloqueig Automàtic Banalitzat (BTB), que permetria recuperar part dels combois ara anul·lats. Però faltaria molt treball encara.
Com a l’Eixample
La peça afectada és l’enclavament de l’estació de Gavà. Aquest element s’encarrega de controlar el funcionament de tots els dispositius que són a la via perquè es compleixin amb seguretat, i sense contradiccions, totes les ordres i restriccions que reben els trens que circulen per aquest punt. Si volen un símil, pensin en un encreuament de carrers amb semàfors. Si viuen a Barcelona, potser han detectat a les interseccions de l’Eixample unes caixes de color gris d’un metre i mig d’alt. És el tauler que controla aquests lluminosos, de la mateixa manera que cada estació té el seu enclavament.
Si no funciona, tal com va definir el secretari general d’Infraestructures del Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Xavier Flores, l’estació «es queda a cegues». És com si un avió hagués d’aterrar sense visibilitat, sense contacte amb la torre i amb tots els dispositius de l’aparell avariats. «Només que el llamp hagués caigut uns metres més enllà, estaríem parlant d’una incidència que s’hauria resolt en unes quantes hores», va afegir dimarts Flores. Però no va ser així, i els 3.000 volts del cable van caure sobre un senyal que es va incendiar i va traslladar el foc fins a l’edifici tècnic (una caseta situada en una de les andanes) del qual broten tots els cables que controlen el funcionament de l’estació.
Robatori de coure
Les fotos de l’interior d’aquesta instal·lació deixen clar que el mal ha sigut majúscul. Per això persones coneixedores de la situació conclouen que tres setmanes per solucionar-lo és un termini «molt optimista, gairebé impossible». Els antecedents d’avaries similars conviden també a aixecar una cella. Comencem per un incident molt similar ocorregut el desembre del 2015, quan a prop de Mollet es va produir un robatori de 360 metres de cable de coure al traçat de l’R8 que va acabar causant un incendi que es va carregar totes les comunicacions de l’estació. Hauria pogut costar la vida als lladres, però van tenir sort. El cable es va quedar penjant, va tocar una senyalització i va generar la sobrecàrrega i el foc posterior. Una situació molt similar a la de Gavà, tot i que en aquest cas Adif ha assegurat que no es tracta d’un sabotatge o d’un intent de robatori. En aquell cas, l’avaria va requerir tres mesos de treballs per poder recuperar la fluïdesa.
El segon exemple ens porta a Massalfassar (València), on el 21 de desembre del 2021 es va produir un altre robatori de coure, en aquest cas, la barbaritat de mil metres, que va derivar en un incendi que també va arrasar l’edifici tècnic de l’estació. Que vagi per davant que les imatges d’aquell incident mostren un nivell de destrossa superior al que exhibeixen les fotos de l’interior de la caseta de Gavà, tot i que, en qualsevol cas, requerirà un renaixement similar. «La cosa sembla que va per a llarg», va admetre llavors un portaveu d’Adif. La mateixa ministra Raquel Sánchez compartia imatges del lloc.
Notícies relacionadesEste es el estado en que han quedado las instalaciones en Massalfassar en @CercaniasVLC tras el incendio.
— Raquel Sánchez (@raquelsjimenez) 21 de diciembre de 2021
Mi reconocimiento a los equipos de @Adif_es que trabajan sin descanso para recuperar la normalidad de la circulación lo antes posible. pic.twitter.com/DBJn2M7tp2
De l’edifici tècnic de Gavà, en canvi, només s’han filtrat fotos fetes per personal d’Adif, però ni l’empresa pública ni tampoc cap càrrec polític han mostrat l’estat del sistema de control de l’estació de l’R2. Sis mesos després, el trànsit ferroviari al tram Puçol-Alboraia (línia València-Castelló, la C6 de Rodalies del Nucli de València) va recuperar el 100% de la normalitat. Adif va invertir tres milions d’euros en aquella reparació. Un mes després de l’incendi va poder recórrer al Bloqueig Automàtic Banalitzat per oferir un servei que ja es començava a assemblar a l’habitual.
Amb tot, durant tot aquest temps Gavà deixarà de ser una estació per convertir-se en un baixador. És a dir, que només tindrà operatives dues vies i dues andanes, i la resta de vies, per les quals els Regionals solien avançar els Rodalies, es quedaran sense operativa fins que tot estigui resolt i l’enclavament estigui de nou al 100%. Aquesta és la tasca que transcendirà les tres setmanes anunciades per Adif.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.