Infraestructures
El trànsit a la C-31 Sud ha crescut un 9% des que es va produir l’avaria a l’R2 de Rodalies
Els accessos a Barcelona amb prou feines han notat diferència respecte a setmanes anteriors, però els registres matinals d’aquesta via que entra pel Llobregat semblen demostrar que part dels viatgers del tren s’han passat al cotxe
Qui és qui en la batalla de competències per Rodalies
Els retards greus de Rodalies van afectar els usuaris quatre de cada cinc dies l’any passat
L’R2 podria necessitar fins a quatre mesos per tornar a estar al 100%
Les alcaldesses de Sitges i de Vilanova i la Geltrú advertien divendres passat dels possibles efectes de l’avaria a l’estació de Gavà de la línia R2 de Rodalies. Avisaven de conseqüències per a l’economia i també assenyalaven que molts viatgers del tren es veurien obligats a treure el cotxe del pàrquing per poder anar a treballar. Les dades del ServeiCatalà de Trànsit semblen confirmar el que llavors era un temor: el pas de vehicles per la C-31 Sud entre les set i les 10 del matí ha crescut gairebé un 9% en aquesta última setmana respecte a l’anterior.
La caiguda de l’enclavament, el sistema elèctric que gestiona tots els senyals de l’estació de Gavà, ha deixat aquest corredor ferroviari amb la meitat dels trens habituals. Tant Renfe com la Generalitat han posat a disposició dels viatgers un servei complementari d’autobusos, però sigui per mandra o per desconeixement, aquest dilluns aquesta alternativa funcionava a mig gas, mentre que els convois tornaven a anar plens fins a la bandera. Dimarts, primer laborable amb el ramal sud de l’R2 tocat, el trànsit a la C-31 Sud ja havia crescut un 6,8%. Però era només l’aperitiu del que havia d’arribar.
Dimecres, sempre segons xifres de Trànsit, per aquesta carretera el titular de la qual és la Generalitat de Catalunya, va registrar un 18,4% més de cotxes que el mateix dia de la setmana anterior. Aquests 12 punts percentuals de més van poder deure’s a les condicions de viatge que els usuaris es van trobar durant el primer dia amb l’R2 guillotinada. Vist el caos, van reflexionar de tornada a casa i es van prometre: «Demà agafo el cotxe». És un suposar, per descomptat. Dijous, de fet, el creixement respecte a la setmana anterior va ser inferior (+4,7%), mentre que divendres van tornar a disparar-se els comptadors, amb una pujada del 13,6%.
Cap de setmana
Els mateix ha passat el cap de setmana: un 10,2% més de cotxes dissabte i un 7,3% d’increment, diumenge. Aquest dilluns, una setmana després de l’avaria les causes de la qual encara no han sigut aclarides per Adif, Trànsit ha notificat un 5,9% més de vehicles. En total, en els últims set dies, entre les set i les 10 del matí, han passat per la C-31 Sud un total de 46.223 cotxes, gairebé 4.000 més que en el mateix període de la setmana anterior, cosa que significa un augment del 8,65%. Un percentatge que és una bomba en la línia de flotació de la lluita contra la crisi climàtica, que en matèria de mobilitat es tradueix en promoció del transport públic en detriment del privat.
Podria pensar-se que ha sigut una setmana de trànsit més intens de l’habitual. Podria passar que totes les artèries que van cap a la gran ciutat hagin registrat puntes similars. No ha sigut el cas. Si es compara amb la resta de vies ràpides que es dirigeixen a Barcelona, el comportament de la C-31 Sud ha sigut un cas estrany. Des del sud, la C-32 (amb peatge) ha caigut un 1,4%, l’A-2 ha crescut un 1,87% i la B-23 ha decrescut un 3,88%.
Des del nord, la C-58 ha pujat un 0,94%, la C-17 ha registrat un 1,84% més de cotxes, la C-33 ha escalat un 1,65%, la B-20 ha perdut un 1,73% i la C-31 ha crescut un 3,87%. Si se sumen totes aquestes vies, des que el cable elèctric va fondre els ploms de l’estació de Gavà de l’R2 s’han comptabilitzat, a la franja matinal, un total de 702.476 vehicles, un pírric 0,73% més que que en la setmana anterior. És a dir, el pic de la C-31 Sud pot atribuir-se sense córrer massa riscos a l’avaria de Rodalies.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.