Trobada internacional de rectors a València
Les universitats es comprometen a atraure estudiants de totes les edats
La universitat s’emplaça a formar el professorat en l’ús de ChatGPT
Les universitats espanyoles posen la seva mirada a l’Amèrica Llatina per atraure nous alumnes

Els 700 rectors de 14 països que s’han citat a València en la trobada Universia s’han compromès a aprovar amb nota un dels grans desafiaments de les facultats al segle XXI: «Estendre l’oferta d’aprenentatge a les diferents etapes al llarg de la vida adulta, ampliant i flexibilitzant els formats educatius de les nostres universitats perquè s’adaptin a les diferents necessitats formatives de nombroses i diverses audiències». És a dir, l’habitual formació al llarg de la vida i les microtitulacions, una cosa que per a la presidenta de Banco Santander, Ana Botín, amfitriona de l’esdeveniment, no és «un luxe sinó una necessitat i una demanda social i empresarial».
Estendre tentacles universitaris és, a més, una via per compensar en certa mesura la imminent caiguda d’alumnes joves degut a la baixa natalitat i la forta competència entre campus (Espanya té 50 universitats públiques i 34 de privades). El pla oficial de microtitulacions als campus espanyols, una imposició europea, serà presentat el 19 de juny vinent pel ministre d’Universitats. Joan Subirats, a Màlaga.
En plena emergència climàtica, les conclusions d’Universia, un document de treball batejat com a ‘Declaració de València’, insta també les facultats a «reforçar la missió de la universitat perquè la docència, la investigació i la transferència del saber integrin els reptes socials, mediambientals i econòmics, redoblant així el compromís i les accions cap al benestar i el progrés de les nostres comunitats, del planeta i de la societat en el seu conjunt.
Mercat laboral
Els màxims responsables universitaris es comprometen a oferir als estudiants una «formació integral, que inclogui coneixement multidisciplinari, habilitats transversals i valors que els preparin tant per integrar-se i donar forma al mercat laboral futur, com per desenvolupar-se i liderar les societats venidores».
Atès que la intel·ligència artificial i ChatGPT ja són una realitat més en la vida acadèmica, la Declaració de València promet «cultivar en els estudiants competències innovadores i emprenedores que incrementin la seva ocupabilitat, i els permetin idear, desenvolupar i gestionar iniciatives emprenedores sostenibles que donin resposta als reptes presents i futurs.
Notícies relacionadesEn l’apartat d’investigació –un dels pilars bàsics de la universitat, juntament amb l’ensenyament– els rectors es mostren favorables a «incrementar la interdisciplinarietat en la investigació i fomentar la transferència i àmplia divulgació dels seus resultats en benefici de la societat».
«La universitat –conclou el document– té una gran capacitat no només per contribuir, sinó per liderar un desenvolupament sostenible amb rigor, pensament crític i compromís social. Els rectors, juntament amb els seus equips de govern, són clau per guiar amb èxit les adaptacions necessàries en les seves institucions».
- Tribunals Qui és Inés Guardiola, l'advocada que ha aconseguit l'absolució de Dani Alves
- Els Mossos volen que els forenses aclareixin si Tenneco causa càncer
- Reforma pendent El final del canvi d’hora apunta al 2026
- Set projectes multiplicaran la potència cultural de Barcelona
- El TSJC absol Alves d’agressió sexual a una jove al Sutton el 2022
- Ciclisme La Volta suspèn el final de l’etapa reina a Queralt i farà una etapa plana de 120 km amb final a Berga en el seu lloc
- ChatGPT La IA aposta per aquest barri de Barcelona per viure: "On tradició i modernitat es troben"
- Pla pilot El Govern concedirà beques de 500 euros al mes per estudiar Filologia Catalana i augmentar la xifra de professors
- Catalunya Media City Salvador Illa presenta el ‘hub’ audiovisual Catalunya Media City a les Tres Xemeneies
- Crisi transatlàntica ¿Per què el Vell Continent és tan important per als EUA? Desmuntant el mite de l’Europa parasitària de Trump