Salut i nutrició
L’OMS desaconsella l’ús d’edulcorants com la sacarina i l’estèvia per controlar el pes

L’Organització Mundial de la Salut (OMS) ha publicat una nova directriu sobre els edulcorants no ensucrats com la sacarina i l’estèvia, en què en desaconsella l’ús per controlar el pes corporal.
La recomanació es basa en els resultats d’una revisió sistemàtica de l’evidència disponible, que suggereix que l’ús dels edulcorantsno confereix cap benefici a llarg termini en la reducció del greix corporal en adults i infants.
Els resultats de la revisió també suggereixen que hi pot haver possibles efectes indesitjables de l’ús a llarg termini d’aquests productes, com més risc de diabetis tipus 2, malalties cardiovasculars i mortalitat en adults.
Fals control del pes
«La substitució de sucres lliures per edulcorants no ensucrats no ajuda a controlar el pes a llarg termini. Les persones han de considerar altres maneres de reduir la ingesta de sucres lliures, com consumir aliments amb sucres naturals, com la fruita, i aliments i begudes no ensucrats», ha afirmat el director de Nutrició i Innocuïtat dels Aliments de l’OMS, Francesco Branca.
Així mateix, l’expert assegura que no tenen valor nutricional. «Els edulcorants no ensucrats no són factors dietètics essencials i no tenen valor nutricional. Les persones haurien de reduir totalment el sabor dolç de la dieta, des d’una edat primerenca, per millorar la seva salut», ha expressat.
La recomanació s’aplica a totes les persones, excepte a aquelles que tenen diabetis preexistent, i inclou tots els edulcorants no nutrients sintètics i naturals o modificats que no estan classificats com a sucres i es troben en aliments i begudes, o que es venen sols perquè els consumidors els afegeixin a aliments i begudes.
No aplicable a productes d’higiene
Entre els edulcorants no nutritius més comuns es troben l’acesulfam K, l’aspartam, l’advantam, els ciclamats, el neotam, la sacarina, la sucralosa, l’estèvia i els derivats de l’estèvia.
La recomanació no s’aplica als productes d’higiene i cura personal que contenen aquests edulcorants, com dentifricis, cremes per a la pell i medicaments, ni als sucres i alcohols de sucre (polialcohols) baixos en calories, que són sucres o derivats del sucre que contenen calories i, per tant, no es consideren edulcorants no ensucrats.
Debat en contextos específics
A causa que el vincle observat en l’evidència entre els edulcorants i els resultats de la malaltia podria estar confós per les característiques basals dels participants en l’estudi i els complicats patrons d’ús d’aquestes substàncies, la recomanació s’ha avaluat com a condicional, seguint els processos de l’OMS per al desenvolupament de directrius.
Notícies relacionadesAixò indica que les decisions polítiques basades en aquesta recomanació poden requerir un debat en contextos nacionals específics, vinculats, per exemple, a l’abast del consum en diferents grups d’edat.
La directriu de l’OMS sobre els edulcorants no ensucrats forma part d’un conjunt de directrius existents i futures sobre dietes saludables amb l’objectiu d’establir hàbits alimentaris sans per a tota la vida, millorar la qualitat de la dieta i disminuir el risc de malalties no transmissibles arreu del món.
- Set projectes multiplicaran la potència cultural de Barcelona
- ChatGPT La IA aposta per aquest barri de Barcelona per viure: "On tradició i modernitat es troben"
- Tribunals Alliberada la presa espanyola més jove a l’estranger: Fátima Ofkir complia cadena perpètua a Oman per tràfic de drogues
- Mapa del canvi d’hora 2025: quins països canvien a l’horari d’estiu, quins han deixat de fer-ho i on està prohibit
- La presa espanyola més jove a l’estranger La jove de l’Hospitalet presa set anys a Oman torna a casa
- Tragèdia a Àsia El terratrèmol submergeix Myanmar en l’anarquia i deixa almenys 1.600 morts
- "No hi ha cap esperança"
- Relacions internacionals Trump demana a Sánchez que incrementi la despesa en defensa
- Tensió a Turquia El líder opositor turc arenga les protestes contra Erdogan
- Ofensiva judicial Feijóo estudia portar Sánchez al TC per no presentar els Pressupostos