Informe internacional PIRLS

La disciplina a l’aula, bàsica per millorar la comprensió lectora

El rendiment en lectura és més alt per als estudiants matriculats en escoles amb «gairebé cap problema» que per als que ho estan en escoles amb «almenys problemes poc greus»

  • La baixa comprensió lectora es dispara al 30% a les escoles amb alumnat més vulnerable

  • Comprensió lectora, l’assignatura pendent dels estudiants

  • Si casa teva està inundada de llibres, al teu fill li anirà més bé al col·le

  • Subscriu-te a la ‘newsletter’ setmanal d’Educació i Criança

La disciplina a l’aula, bàsica per millorar la comprensió lectora

Ricard Cugat

2
Es llegeix en minuts
Olga Pereda
Olga Pereda

Periodista

ver +

L’estudi internacional per al Progrés de la Comprensió Lectora 2021 (PIRLS, Progress in International Reading Literacy Study), que s’ha fet públic aquest matí, confirma que la disciplina a classe (codi de conducta, comportament i sancions) és bàsica per a la productivitat acadèmica.

El rendiment mitjà en lectura –que, en el cas d’Espanya ha baixat set punts des de l’última edició, el 2016– és més alt per als estudiants matriculats en escoles amb «gairebé cap problema» que per als que ho estan en escoles amb «almenys problemes poc greus», segons assenyala l’informe. El PIRLS analitza les destreses lectores –llegir i entendre el que es llegeix i saber treure’n conclusions– dels i les alumnes de 4t de primària de 57 països.

A Espanya, no obstant, els docents que pensen que la disciplina no és un problema de les seves aules són majoria davant els que consideren que, almenys, sí que és un problema poc greu.

Els conflictes que més abunden a les aules de primària tenen a veure amb la disrupció a classe i amb molèsties entre companys i companyes. Així ho ha deixat clar el primer estudi oficial sobre el ‘bullying’ a Espanya, elaborat recentment per la Universitat d’Alcalá de Henares (Madrid). L’estudi corrobora que, segons l’opinió del professorat, hi ha una bona convivència escolar i absència de conflictes. Els conflictes més habituals, sense que siguin puntuacions gaire altes, són la disrupció a l’aula i les faltes de respecte. El mateix, més o menys, opinen els equips directius escolars.

Notícies relacionades

L’informe PIRLS afirma que, en el conjunt de la UE, més de la meitat dels i les alumnes (56%) tenen un «alt sentiment de pertinença al centre». És a dir, se senten acceptats, estimats i connectats amb els altres. Senten que pertanyen a la comunitat. La mitjana de l’OCDE és del 57%. En aquest apartat, Espanya destaca per a bé perquè el 73% dels nois i noies de 4t de primària tenen un alt sentiment de pertinença a l’escola. Aquesta àmplia majoria crida l’atenció si es té en compte que l’assetjament escolar és una realitat a les aules espanyoles: gairebé el 10% dels i les alumnes de primària n’és víctima, segons ha indicat l’informe de la Universitat d’Alcalá de Henares.

L’informe PIRLS destaca que un alt sentiment de pertinença a l’escola incideix positivament en el rendiment: la diferència entre les puntuacions mitjanes dels estudiants amb alt sentiment de pertinença i els que tenen un baix sentiment de pertinença és de 26 punts en el cas d’Espanya (28 en el total de la UE i 33 en la mitjana de l’OCDE).