Informe de Catalunya
Els estudiants d’ESO gairebé no veuen els seus familiars llegir llibres a casa
El 35,8% dels i les alumnes admeten que a les seves llars s’hi llegeixen llibres, a tot estirar, una vegada a l’any
La comprensió lectora dels estudiants baixa set punts a causa de la pandèmia (i el tancament d’escoles)
La disciplina a l’aula, bàsica per millorar la comprensió lectora
Llegeix les últimes notícies del Club d’Educació i Criança
Els i les alumnes de primària han baixat set punts en comprensió lectora, segons l’estudi internacional per al Progrés de la Comprensió Lectora (PIRLS, Progress in International Reading Literacy Study), que s’ha fet públic aquest matí. Ara bé, aquests nois i noies ¿veuen llegir a casa seva els pares, germans o altres familiars? No gaire.
El 35,8% dels i les alumnes que viuen a Catalunya i que estan matriculats en 4t d’ESO admeten que a casa seva s’hi llegeixen llibres, a tot estirar, una vegada a l’any. El 31,2% admet que els seus familiars llegeixen un o uns quants cops a l’any. Només el 18,6% veu llegir a casa una o diverses vegades a la setmana mentre que un percentatge encara més baix (14,4%) veu els seus llegir llibres cada dia. Així ho assegura l’estudi sobre hàbits lectors publicat aquest mes pel Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu.
L’informe, que se centra en el curs 2021-2022, insisteix que l’hàbit lector de l’alumnat és conseqüència d’un «llarg procés» en el qual la motivació i l’acompanyament familiar té un paper bàsic. Llegir i comprendre el que es llegeix –que implica saber diferenciar informació d’opinió, treure’n conclusions i idees fonamentals i resumir un text– està directament relacionat amb les competències científiques i matemàtiques.
Un nen que viu en una casa sense llibres presenta, a l’acabar l’ESO, un retard cognitiu d’any i mig respecte qui en té cent, segons adverteix el pedagog, professor i filòsof Gregorio Luri al seu últim llibre, ‘Sobre el arte de leer’. No obstant, les famílies també suspenen en hàbits lectors.
L’estudi català confirma que es llegeix menys a casa de manera habitual (un cop a la setmana com a mínim). És una cosa que només fan el 33% de les famílies, un percentatge que està caient des del 2019 (50%). El 2021 va ser del 37,9%.
La pèrdua d’hàbits lectors «incideix directament en el descens dels resultats acadèmics», assenyala l’informe, que remarca que la lectura és la base de qualsevol aprenentatge. «És necessari que la família i l’escola treballin juntes per fomentar els hàbits lectors perquè els estudiants augmentin els seus coneixements, despleguin tot el seu potencial personal i sàpiguen espavilar-se en la societat actual».
Educació Mestres i professors Educació secundària Educació primària Educació a Catalunya Llibres Club d'Educació i Criança Col·legi Mares, pares i nens Fills Família
- Obligatori per llei La multa que et pot caure per no estar empadronat on vius
- Energies renovables El pàrquing de l’Alcampo de Sant Boi es transformarà en la instal·lació fotovoltaica més potent de l’àrea de Barcelona
- salut mental Els diagnòstics de TDAH entre els adults creixen en els últims anys
- Conflicte a Girona Una família denuncia que un home s’ha quedat d’ocupa en una casa que li van deixar a Llagostera
- LA VISITA BLAUGRANA AL COLISEUM Cinc anys amb un zero a Getafe
- Violència contra les dones Laura Palmer i la por que ens va quedar
- Transparència Hisenda vigilarà més les targetes: demanarà aquestes dades sobre els moviments
- Trump, la Lluna i més enllà
- Aquesta nit Gala dels premis Gaudí
- Premier league Haaland firma una inusual renovació amb el City fins al juny del 2034