Noves tecnologies

Salvament prova a les Canàries els rescats amb intel·ligència artificial

Salvament prova a les Canàries els rescats amb intel·ligència artificial
2
Es llegeix en minuts

«Al mar un minut és una vida». Va ser el lema amb què aquest matí Salvament Marítim va presentar el seu nou sistema intel·ligent de rescat iSAR –Programa Integral d’Innovació en Salvament Marítim–, les proves pilot del qual es realitzaran la setmana que ve en aigües de les Canàries. En un acte que va tenir lloc a l’Auditori Alfredo Kraus de la capital de Gran Canària, el director de l’entitat, José Luis García, va destacar els tres objectius del projecte: agilitzar l’auxili a nàufrags, augmentar l’eficàcia en la lluita contra el canvi climàtic i sofisticar les comunicacions entre els diferents mitjans i el centre de coordinació. Si els resultats de l’assaig són satisfactoris, aquestes noves tecnologies s’inclouran a totes les unitats de l’Arxipèlag i de la resta d’Espanya.

Salvament Marítim va presentar el seu nouproves pilot del qual es realitzaran la setmana que ve en aigües de les. el director de l’entitat, José Luis García,  Si els resultats de l’assaig són satisfactoris, aquestes noves tecnologies s’inclouran a totes les unitats de l’Arxipèlag i de la resta d’Espanya.Per als efectius de Salvament, les tasques de detecció de taques de fuel, persones desaparegudes o objectes flotants perillosos es complica en situacions de poca visibilitat, mar embravit o llum escassa. Per això, s’han instal·lat en alguns barcos i aeronaus sensors basats en intel·ligència artificial capaços de localitzar de forma automàtica cossos estranys en la immensitat de l’oceà fins i tot de nit. Aquests detectors també s’han incorporat en la nova i per ara única aeronau no tripulada de l’organisme. S’està construint un barco amb una plataforma especial per a l’aterratge, enlairament i control de drons. García va remarcar que iSAR és clau per a les Canàries perquè, de les zones en què actua l’entitat, les seves aigües són les que més repte i dificultat allotgen.

Els barcos, avions o helicòpters quan surten a una emergència es troben, segons el cap del servei aeri de l’organisme, Néstor Perales, «com aïllats». Els sensors que posseeixen actualment recullen informació, però no la transmeten en temps real fins que els mitjans no arriben a les seves bases. A causa que a alta mar no hi ha 5G, aquest problema es pretén resoldre amb comunicacions satel·litàries i noves plataformes de comandament i control, que es provaran també a la prova pilot. D’aquesta manera, imatges, mapes de taques de contaminacions i comunicacions arribaran ràpidament als centres de coordinació i als gabinets de crisi.

Notícies relacionades

Més control a les emissions d’òxid de sofre i nitrogen dels barcos. Les unitats de Salvament incorporaran uns sistemes de mesurament de la qualitat de l’aire per comprovar que els barcos compleixen la normativa. «A partir d’ara els infractors tindran molt més complicat bolcar contaminants al mar o a l’aire», va assegurar la subdirectora general de seguretat, contaminació i inspecció marítima de Marina Mercant, Ana Núñez.

El projecte iSAR s’ha desenvolupat en 14 mesos i ha costat més de 20 milions d’euros. El 85% del pressupost –17 milions– ha provingut del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER), la resta ha sigut aportada pel Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, del qual és dependent Salvament.