Departament d’Educació

«L’acompanyament a Badalona continuarà; hem de crear espais segurs a l’aula per parlar de les agressions»

A1-166560838.JPG

A1-166560838.JPG / ELISENDA PONS

2
Es llegeix en minuts
Helena López
Helena López

Redactora

Especialista en Educació

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Anna Chillida, directora general de l’Alumnat del Departament d’Educació, defensa el paper de la conselleria a Badalona, on les escoles a les quals van els menors implicats en agressions sexuals tenen el repte de gestionar la problemàtica.Chillida assegura que la USAV [unitat específica per abordar «les situacions de violència que els alumnes puguin viure en l’àmbit escolar o fora» i que va atendre 167 casos de ‘bullying’ en el primer trimestre d’aquest curs] està acompanyant els centres educatius implicats, oferint tallers i «espais segurs i tranquils» per poder «acompanyar tota la comunitat educativa», per abordar l’assumpte des de tots els angles, una cosa que, afegeix, continuarà fent.

«La USAV farà seguiment del cas i continuarà a la seva disposició, igual que amb el conjunt de la comunitat educativa», remarca Chillida, que insisteix que s’està acompanyant víctimes i agressors, i que està prenent les mesures reparadores i de protecció necessàries.

L’objectiu de la USAV, un equip format per 12 professionals, és «acollir la comunicació, la revelació i el malestar, gestionar els casos de violència i coordinar-ne l’abordatge, seguint els protocols establerts.» «Es tracta d’una unitat que permet donar veu a les persones afectades, trencar el silenci i l’aïllament en el qual viuen, garantir la confidencialitat i posar en marxa la intervenció específica», assenyalen des de la conselleria. Uns protocols que, recorda Chillida, s’estan unificant, com va anunciar la conselleria el 2 de maig, dia contra l’abús escolar.

Precisament amb l’objectiu de simplificar la feina de les direccions de centres i docents, s’estan unint els quatre protocols que hi ha fins ara: Assetjament i Ciberassetjament, Violència masclista, Odi i discriminació, i LGBTI. Així, van assenyalar al maig des del departament, «quan sigui necessari activar un protocol, consultar-ne els circuits d’intervenció o conèixer els recursos existents, els professionals disposaran d’un únic marc comú que els facilitarà i agilitzarà la feina».

Notícies relacionades

A part de Badalona, Chillida apunta a la importància de la prevenció, d’una educació afectivosexual més necessària que mai a les escoles, amb una generació d’adolescents que tenen com a principal educació sexual ara mateix el porno que veuen als seus telèfons mòbils. «Els nous currículums suposen un abans i un després. Ara ja es parla de la coeducació i l’educació sexual, i es recull que és una qüestió que s’ha de treballar des de totes les àrees, una qüestió transversal», afirma Chillida.

Coordinadors contra l’assetjament

Pel que fa a com es pot fer que aquesta «mirada transversal» de la coeducació i l’educació afectivosexual recollida en els nous currículums es plasmi de manera clara i universal a les aules –el gran repte–, Chillida confia en la formació dels docents. «A la web del nou currículum hi ha unes petites píndoles informatives sobre com es pot introduir el vector de la coeducació», respon la directora general, que confia també en el pas endavant que suposarà la implantació al setembre de la figura del coordinador anti-’bullying’ (cosa que exigeix la llei espanyola). «Al setembre, tots els centres de primària i secundària tindran un coordinador de convivència, i una de les funcions és vetllar per la coeducació; aquesta figura haurà de fer una formació obligatòria», afegeix.