Naufragi
Un nen mort i 30 desapareguts a l’enfonsar-se una llanxa davant les Canàries
Un nen ha mort i una trentena de persones poden haver desaparegut a l’enfonsar-se una llanxa pneumàtica localitzada dimarts a la tarda per un avió de Salvament Marítim espanyol a 150 quilòmetres al sud de Gran Canària amb uns 60 ocupants a bord, el rescat dels quals coordinava el Marroc.
El centre de coordinació de salvament de Rabat ha comunicat a Salvament Marítim que la patrullera Al Mansour ha rescatat amb vida 24 ocupants d’aquesta pneumàtica, i que alguns eren a l’aigua, segons ha informat a Efe un portaveu de la societat estatal espanyol aquest dimecres.
Per la seva banda, l’helicòpter espanyol Helimer 201, enviat des de les Canàries, ha recuperat de la zona del naufragi el cos d’un nen, que ha traslladat a l’aeroport de Gran Canària.
El col·lectiu Caminando Fronteras assegura que aquesta zòdiac havia partit amb 60 persones, entre les quals hi havia sis dones i un menor, de cap Bojador. La pneumàtica va ser localitzada per un avió de Salvament Marítim a les 19.53 hores de dimarts, després que una trucada d’auxili posés en marxa el dispositiu de recerca, que va incloure la petició d’ajuda a qualsevol barco mercant que navegués per a zona.
Un, el Navíos Azure, un portacontenidors de les Marshall en ruta cap a Algesires (Cadis), es va acostar a la pneumàtica i es va mantenir al seu costat fins que es va produir el seu naufragi, les circumstàncies del qual de moment es desconeixen. Els fets han succeït a uns 75 quilòmetres de distància de la costa del Sàhara.
Dotze hores en alta mar
Helena Maleno, portaveu del col·lectiu Caminando Fronteras, que va alertar de la sortida d’aquesta zòdiac des de cap Bojador i va donar la seva posició, havia demanat aquest matí a través del seu compte de Twitter a les autoritats espanyoles que intervinguessin amb urgència perquè considerava una «tortura» que es tingués aquestes persones dotze hores «suplicant» per una ajuda que no acabava d’arribar.
«Espanya s’ha fet un Grècia i així cada dia a les fronteres europees», ha escrit Maleno en la xarxa social, en al·lusió a l’abandó de funcions que algunes ONG atribueixen a Atenes en el naufragi d’un barco amb més de 700 immigrants al mar Jònic.
En declaracions a Efe, l’activista espanyola ha denunciat que l’àrea marítima on s’ha produït aquesta tragèdia forma part de la zona de recerca i rescat (SAR) sota responsabilitat espanyola, segons la legislació internacional, per més que el Marroc s’atribueixi la titularitat de les aigües del Sàhara Occidental.
En la recerca d’aquesta pneumàtica, l’avió espanyol va trobar una altra barca similar en una posició pròxima, i del seu rescat es va fer càrrec des de Gran Canària Salvament Marítim la nit passada. El barco espanyol va tornar a Arguineguín amb els 63 ocupants d’aquesta zòdiac i el rescat de l’altra llanxa es va deixar en mans de les autoritats marroquines, perquè ja hi havia un mercant al seu costat.
Segons el parer de la portaveu de Caminando Fronteras, Espanya ha comès «una negligència» i una «omissió del deure de socors», perquè el rescat d’aquest tipus d’embarcacions «no es pot demorar, ja que en qualsevol moment s’enfonsen, com ha passat amb aquesta pneumàtica i no és la primera vegada que passa».
- Política tributària El Govern aprova el paquet fiscal i renegociarà l’impost energètic
- El mercat laboral Díaz dona per esgotada amb la patronal la negociació de la reducció de jornada
- Els HRC Awards reconeixen el doctor Manel del Castillo
- Indústria Celsa ven les seves filials al Regne Unit i els països nòrdics per 600 milions
- Revisió al poder territorial socialista Un xoc i moltes espines