Balanç del curs a Catalunya
Famílies i professors urgeixen a aprofitar la caiguda de natalitat per baixar ràtios i millorar l’educació
Els 10 reptes de la nova consellera d’Educació: de la inclusió als decrets de concert i menjadors
El negacionisme masclista esclata a l’institut: com es pot lluitar contra l’efecte rebot dels nois
La caiguda de la natalitat ja impacta a l’escola: milers de places de P3 queden vacants a tot Espanya
Famílies, alumnes, docents i sindicats educatius que integren el Marc Unitari de la Comunitat Educativa (MUCE) han fet balanç aquest dilluns del curs escolar 22-23, del qual han denunciat la falta de professorat: segons les seves dades, aquest curs han quedat sense cobrir 22.882 places de professors i de Professionals d’Atenció Educativa (PAE). El PAE està format per Tècnics d’Integració Social, Tècniques Especialistes d’Educació Infantil, Auxiliars d’Educació Especial i Tècnic Especialista en Educació Infantil. El MUCE també ha urgit a aprofitar la caiguda de la natalitat per reduir les ràtios d’alumnes per aula i millorar la qualitat de l’educació.
En una roda de premsa conjunta, els representants del MUCE han lamentat les «males condicions laborals i el menyspreu de la Conselleria d’Educació» envers el personal dels centres educatius, cosa que –segons han afirmat– «fa poc atractiva la professió docent». El responsable de Formació Professional (FP) a la UGT, Jesús Martín, ha recordat que la falta de professors es va evidenciar el gener passat amb l’entrada al sistema de 3.500 docents, cosa que «va buidar les borses».
La falta de docents s’ha concentrat a l’ESO, concretament en les especialitats de llengües, matemàtiques, física i química. A FP han faltat docents d’informàtica i de totes les branques tècniques. Com a solució, Martín ha proposat que les substitucions en aquestes especialitats siguin «com a mínim d’un any»: «No deixaràs una bona feina per a una substitució de 15 dies», ha apuntat.
«Ens preocupa la falta de professionals de l’educació perquè tensa el sistema i degrada l’atenció educativa de nens i joves», ha remarcat, per la seva banda, la portaveu del MUCE i membre de CGT Ingrid Chavarría. El «context cronificat de retallades», amb l’«increment de la pobresa i la segregació escolar són cada vegada més evidents i constants», ha afegit.
Reconeixement a la professió
El MUCE ha reclamat «el reconeixement urgent de tots els professionals de l’educació, des de professors fins a les cuidadores, integradors socials o psicòlegs», i ha demanat un «replantejament de les polítiques educatives». Així mateix, ha demanat un «pacte clar d’estabilitat» per als interins que no superin els concursos d’estabilització i «la tornada de la democràcia als centres».
Altres demandes són augmentar les places públiques per estudiar el màster de capacitació pedagògica del professorat de secundària, ja que «cada any hi ha molts aspirants a docent que han d’estudiar-lo de manera privada, pagant 8.000 euros», ha denunciat Jesús Martín. Blindar el mes de juliol per a la formació permanent del professorat, dotar els centres de personal sanitari i informàtic, augmentar el PAE i internalitzar els monitors i les cuidadores són altres reivindicacions.
Aprofitar el descens de la natalitat
L’actual baixada de natalitat ha sigut un altre dels aspectes abordats per la comunitat educativa, que ha apressat a aprofitar aquest fenomen demogràfic per «defensar i enfortir un sistema educatiu públic de qualitat, equitatiu, inclusiu i no segregador».
«Venim d’anys de massificació» amb famílies que «han de trobar una plaça escolar en un centre concertat sense ser la seva preferència, ja que les ofertes de places públiques s’han supeditat a les necessitats dels concerts educatius, que semblen tenir més drets que la mateixa Administració a l’hora de planificar les places d’escolars», han sentenciat els portaveus.
Per això, han demanat «augmentar l’oferta pública i no afavorir el sistema concertat» i que la baixada de ràtio a 20 alumnes per aules a Infantil «s’apliqui en tots els centres públics i concertats» quan aquests últims «ara no està obligats a oferir-les».
Pla contra les onades de calor
Una altra demanda ha al·ludit a les infraestructures. Gabino Martínez, de CCOO, ha reclamat una «inversió integral per tenir instal·lacions adequades en tots els centres» i ha recordat que des del 2009 «hi ha un miler d’aules prefabricades».
El problema de les altes temperatures a les aules, que ha suscitat diverses protestes al llarg del curs, ha sortit també a col·lació. El MUCE ha demanat una actuació «real i urgent contra l’emergència climàtica», ja que consideren que el pla presentat per Educació «és del tot insuficient».
Formen el MUCE les Associacions Federades de Famílies d’Alumnes de Catalunya, Associació d’Estudiants Progressistes, Associació de Joves Estudiants de Catalunya, Associació de Mestres Rosa Sensat, Catalunya Laica i Federació d’Associacions de Pares d’Alumnes d’Educació Secundària.
A més, la Federació d’Educació de CCOO, Federació d’Ensenyament de la CGT, Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya, UGT Serveis Públics Educació, Front d’Estudiants, Intersindical-CSC Educació, Sindicat d’Estudiants, Sindicat d’Estudiants dels Països Catalans i USTEC-STEs.
- Tomé tensa la selecció
- NENS TUTELATS El Govern va adjudicar cent milions a dit en centres de menors del 2016 al 2020
- Reis del boca a boca Restaurants de culte de BCN fora del radar dels ‘influencers’
- La xacra de la corrupció Sánchez desafia Aldama a presentar proves i titlla de "fals" el seu relat
- DE COPES Còctels de qualitat sense necessitat d’efectes especials
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- BAGES Construir amb llistons de fusta solidaris
- ANOIA Jorba celebra un mercat de productes de proximitat
- Ruta per la DO EMPORDÀ Perelada, temple del vi
- AGENDA DE BARCELONA Barcelona contra la violència masclista