15 anys del premi Ensenyament

«No anem bé»: la Fundació Cercle d’Economia expressa la seva preocupació per l’educació a Catalunya

Els 10 reptes de la nova consellera d’Educació: de l’escola inclusiva al decret de concerts

¿Per què s’ha desplomat la compressió lectora dels nens a Catalunya?

«No anem bé»: la Fundació Cercle d’Economia expressa la seva preocupació per l’educació a Catalunya
2
Es llegeix en minuts
Montse Baraza
Montse Baraza

Periodista

ver +

La Fundació Cercle d’Economia ha commemorat aquest dilluns els 15 anys del premi Ensenyament, una distinció que premia la innovació a les escoles i que gaudeix de gran prestigi entre la comunitat educativa catalana. En aquest marc, i poques setmanes després que es publiqués l’informe PIRLS, que detectava que la comprensió lectora s’ha desplomat entre l’alumnat de Catalunya, el president de la fundació, Pedro Fontana, ha expressat la preocupació de l’entitat proque «la millora de l’educació no està tenint els resultats esperats». «La competència lectora dels nostres alumnes és preocupant. No anem bé», ha assenyalat en el seu discurs.

D’això no n’ha culpat ni el professorat ni les direccions dels centres, els veritables protagonistes que lideren el canvi, la iniciativa i la innovació. Per a ells ha reclamat autonomia de centre i també ha remarcat la necessitat d’avaluar els resultats educatius. «Creiem que direcció, autonomia i avaluació són les tres potes de la millora en l’educació».

Fontana ha remarcat que «els equips directius d’escoles i instituts públics no tenen la capacitat suficient de dirigir de forma efectiva els seus centres. No tenen l’autonomia que haurien de tenir». I és per això, ha raonat, que «els centres tenen dificultats per millorar l’aprenentatge dels alumnes, no aconsegueixen que els seus esforços com a docents i els del seu alumnat obtinguin els resultats desitjables».

En vigílies del ple monogràfic sobre educació que aquest dimarts se celebrarà al Parlament, ha apuntat a la classe política, a qui ha responsabilitzat que, «malgrat que hi ha un acord generalitzat sobre la importància de l’educació, no s’han materialitzat les transformacions necessàries del sistema per dotar de més capacitats directives els centres».

Fontana ha aprofitat el seu discurs per reclamar al Govern la reincorporació de la sisena hora lectiva a les escoles públiques d’educació primària. «La sisena hora està incorporada a les escoles concertades. Aquesta diferència és una causa de desigualtat que el nostre sistema educatiu no s’hauria de permetre. És hora de recuperar la sisena hora a les escoles públiques de primària», ha reivindicat.

«Prioritzar la innovació»

En línia amb la filosofia del premi Ensenyament, el president de la Fundació Cercle d’Economia ha instat la comunitat educativa a ser «valents» i a «prioritzar la innovació, sense deixar que algunes resistències puguin parar la voluntat de canvi». Ha emmarcat els nous currículums educatius en aquest model innovador.

Notícies relacionades

En aquest sentit, ha assenyalat que hi ha «moltes escoles on l’aposta per la innovació no s’està produint. Aquestes escoles necessiten el nostre suport». I ha apressat el Departament d’Educació, que ara dirigeix Anna Simó, a «destinar els millors docents i els millors recursos econòmics i materials a aquests centres». «Hem de saber que estem fent tot el possible perquè cap nen, cap adolescent, es quedi enrere».

També ha apressat a formar el professorat i a buscar fórmules per detectar aquells centres que no aconsegueixin els seus objectius, aquells alumnes que no aprenguin el que tocaria per poder així actuar ràpidament i donar-los suport. «Ajudem els professors a fer-ho encara millor. Siguem al costat de les direccions», ha afegit. «Només tindrem èxit si aconseguim oferir un futur d’esperança a losjóvenes. I per a això, cal començar garantint-los la millor educació possible», ha reblat Fontana.