Nou episodi

¿Com influeix Instagram en la percepció del nostre físic?

En el nou episodi d’‘Un nanosegon en el metavers’ reflexionem entorn de la pressió estètica, el masclisme i la grassofòbia en xarxes socials des de les nostres vivències.

Recupera el capítol anterior: ‘FemTech’, tecnologia al servei de la salut femenina.

¿Com influeix Instagram en la percepció del nostre físic?
2
Es llegeix en minuts
Judit Figueras, Pilar Enériz, Anna Solà
Judit Figueras, Pilar Enériz, Anna Solà

Periodistes

ver +

¿Per què estem cada vegada més insatisfets amb la nostra imatge? En aquesta era digital on les xarxes socials i els mitjans de comunicació juguen un paper fonamental en el nostre dia a dia, estem exposats constantment a imatges i missatges que promouen un estàndard de bellesa inabastable. De fet, segons una enquesta realitzada per l’Agència de Salut Pública de Barcelona, el 2021, el 55% dels nois i el 63% de les noies no se senten a gust amb la seva imatge corporal.

Aquestes imatges, especialment populars a Instagram, afecten la nostra autopercepció, agreugen la pressió estètica que patim –molt especialment les dones– i poden desembocar en problemes d’autoestima i fins i tot en trastorns de la conducta alimentària (TCA). Tant és així que, tal com indica el ‘Journal of the American Medical Association’, un de cada cinc nens i adolescents al món pateix de desordres alimentaris.

Notícies relacionades

Una pressió estètica que no és exclusiva de les xarxes socials –existeix des de fa segles al carrer, en l’entorn laboral i a nivell mediàtic, per exemple– i que no és res més que un símptoma del masclisme, la grassofòbia i el capitalisme que regeixen la nostra societat. Una forma de control, especialment de les dones i de les adolescents que mai estaran satisfetes amb el seu cos, a què, de forma involuntària, dedicaran una part del seu pensament, del seu temps i del seu capital econòmic per aconseguir la validació masculina. I és, a més, un greu problema de salut pública.

En l’últim capítol del pòdcast de tecnologia ‘inreal life’ d’EL PERIÓDICO , plantem cara a aquestes pressions a través de la teoria feminista, el debat i les nostres vivències personals. Parlem de les contradiccions latents entorn de la voluntat d’encaixar o sortir del cànon establert i de la preocupació davant els canvis que té el cos quan ens engreixem, durant l’embaràs o quan ens fem grans.

Prèviament a ‘UNEM’...

  • 1. ‘Ens enlairem en mode avió’ amb consells per desenganxar-nos del mòbil

  • 2. A ‘De l’amor al ‘ghosting’ hi ha un pas’, ens centrem en com les aplicacions de cites han eclipsat l’art de seduir.

  • 3. A ‘Auxili, la intel·ligència artificial ens ha robat el micro’ aprofundim en les aplicacions i perills de la intel·ligència artificial amb Carles Planas.

  • 4. La nostra visita al Mobile World Congress va donar lloc a un capítol especial, en la quarta entrega del pòdcast. 

  • 5. En el cinquè episodi del pòdcast analitzem la figura dels ‘influencers’ amb la creadora de contingut Paauulzz i Marisa Oliver.

  • 6. A ‘Last Call per al postureig de la Setmana Santa’ parlem sobre la influència de les xarxes i d’internet en els viatges.

  • 7. Parlem de ‘smishing’, estafes, estafes d’internet a Ciberseguretat i ‘phishing’, ¿com podem protegir-nos de les estafes d’internet?

  • 8. La IA ha posat en perill la indústria de la música. Ho analitzem en el nou episodi d’‘UNEM’.

  • 9. Analitzem el paper de les xarxes socials en política: ‘És el veí el que elegeix l’alcalde’.

  • 10. Dediquem un capítol a explicar l’últim fenomen del món de l’entreteniment: la Kings i la Queens League, juntament amb el periodista de ‘SPORT’, Sergi Graell.

  • 11. ‘Femtech’, o la tecnologia al servei de la salut femenina.