Educació a Catalunya
Més de 36.000 docents acudeixen a les oposicions més grans de la història del Departament d’Educació
La convocatòria forma part del procés extraordinari per reduir la temporalitat i hi ha 14.238 places en joc
Furgons dels Mossos, 1.300 vigilants i aules al 50%: així serà la repetició de les oposicions de la Generalitat després del fiasco
El Govern contractarà 1.528 professors i personal escolar per al curs 23-24

Més de 36.000 docents estan cridats a les oposicions més grans de la història del Departament d’Educació, que se celebraran aquest dissabte en més de 146 seus repartides en centres educatius de tot Catalunya. La convocatòria forma part del procés extraordinari per reduir la temporalitat en l’Administració del 35% al 8%.
En total, 36.304 persones seran aspirants a uns exàmens en els quals hi haurà 14.238 places en joc que ara mateix estan ocupades per personal interí. La defensa oral dels projectes dels professors s’allargarà al llarg de l’estiu. A la tardor, serà quan es farà la valoració dels mèrits. El procés no podrà acabar fins que es completi la fase de pràctiques, que només podrà fer-se a partir de setembre del 2024.
Així doncs, els professors que es presentin a les proves de concurs-oposició no podran ser nomenats funcionaris de carrera fins al desembre del 2024, una vegada completades les pràctiques. En una trobada amb mitjans, la secretària general del departament, Patrícia Gomà, ha posat en valor que una vegada finalitzat el procés hi haurà «un gran guany per al sistema educatiu, que tindrà unes plantilles de centre estabilitzades i fixes».
Algunes de les persones que s’hi han presentat també han format part del procés de concurs de mèrits que el departament va iniciar la tardor de l’any passat, com a part del «macroprocés d’estabilització» per aconseguir rebaixar la temporalitat. Aquest concurs, que a diferència de les oposicions no inclou un examen, sinó que valora els mèrits i la formació per consolidar les places, es donarà per finalitzat al setembre, quan els professors prendran possessió de la plaça.
Un miler de renúncies
No totes les persones que han guanyat un lloc de treball l’acceptaran, perquè és habitual que hi hagi els que en desisteixin perquè han aconseguit plaça en alguna altra administració o lloc de treball. Una vegada fet el recompte a inicis de setembre, el departament contactarà les persones que han quedat per sota en la llista perquè no quedin sense adjudicar les 12.859 places incloses en aquest concurs excepcional de mèrits. De moment, la conselleria ja ha comptabilitzat més de 1.000 renúncies, principalment de docents que són d’altres comunitats, com el País Valencià i les Balears i que han guanyat més d’una plaça.
Notícies relacionades«Anem incorporant les renúncies en el concurs de mèrits per fer entrar les vacants en la llista d’espera, per això deixem el termini obert fins a tenir la totalitat de les places del concurs de mèrit cobertes», ha detallat Gomà.
Gomà ha destacat que aquest procés és «extraordinari» per la magnitud de places però no pel contingut, ja que la Generalitat convoca de forma periòdica oposicions de mestres i professors. En els últims cinc anys, més de 16.000 aspirants s’han convertit en funcionaris de carrera. «És el mateix sistema, amb les mateixes garanties, però tenim més gent participant-hi», ha assegurat.
- SUCCESSOS ‘Lock-picking’, el nou sistema per obrir cases sense forçar panys amb què bandes de georgians roben a Espanya
- Dol als fogons Mor Montse Guillén, la pionera que va triomfar als EUA amb la cuina catalana
- Els multireincidents se’n van a l’Hospitalet per la pressió policial
- BCN busca la fórmula per insuflar una nova vida a la seva plaça més dura
- Religió Mor Francesc, el papa que va arribar de «la fi del món» i que ha volgut portar l’Església al segle XXI
- A les portes de la catedral de Barcelona Devots del papa Francesc després de la seva mort: "No crec en Déu, però hi ha un abans i un després del seu papat"
- Successos Dos detinguts per robar una motxilla a una parella mentre practicava sexe a la platja del Somorrostro de Barcelona
- La successió de Francesc ¿Qui són els candidats a succeir el papa Francesc? Llista de cardenals ‘papables’
- Una de cada 350 El Sant Jordi 2025 vendrà encara 25.000 roses catalanes: l’últim productor del Maresme es resisteix a abandonar
- Cita internacional el 10J La Sagrada Família convidarà el pròxim Papa a Barcelona el juny del 2026 pel centenari de Gaudí