Cita al Palau Sant Jordi
El fenomen ‘Eufòria’: concerts que reforcen els vincles entre mares, pares i fills
’Eufòria’ dispara l’interès de les famílies per les escoles de música
‘Eufòria’ (TV-3): les claus de la gran addicció de nens i adolescents

Desenes de milers de seguidors d’‘Eufòria’ assistiran aquest diumenge a algun dels dos concerts al Palau Sant Jordi –un al matí i l’altre a la tarda– on cantaran els concursants de la segona edició de l’exitós programa de TV-3. Nens i adolescents s’han bolcat en el ‘talent show’, però les seves mares i pares, també. I això té beneficis d’àmbit familiar.
Un estudi de la Universitat d’Arizona va concloure que els fills que comparteixen experiències musicals amb els seus pares, sobretot durant l’adolescència, hi mantenen una millor relació en l’edat adulta. «La música uneix. ‘Eufòria’ és un programa que crea vincles tant en fills com en pares i avis. I això abans no passava ni a TV-3 ni en altres cadenes», afirma Jaume Martínez, director i professor de cant de l’acadèmia de música Pentagrama de Valls. «La música reforça els vincles familiars i provoca que hi hagi menys conflictes», coincideix Llorenç Domènech, director de l’Escola de Música Creu Alta de Sabadell i president d’Escoles de Música d’Iniciativa Privada de Catalunya (EMIPAC).
Mirant la tele junts
Els concerts d’‘Eufòria’ són l’extensió d’un fenomen que feia anys que no es veia. En una època que a moltes cases, cada integrant mira una pantalla diferent, ‘Eufòria’ ha aconseguit que els divendres a la nit moltes famílies sopessin juntes mirant la tele. «No havia passat ni amb ‘Operación Triunfo’. Per comparar-ho hauríem d’anar fins a l’‘Un, dos, tres... responda otra vez’», assegura Martínez, amb referència al mític concurs de TVE que en el seu moment àlgid –als setanta, quan només hi havia dues cadenes– congregava milions de famílies davant la petita pantalla.
«Això és molt bonic de recuperar. Els nens ho veuen d’una manera positiva, perquè se n’adonen que als seus pares també els interessa. Hi ha un sentiment de pertinença, se senten part d’una comunitat», remarca Laura Ventura, directora d’Èxit, una escola d’arts escèniques de Barcelona.
L’hàbit de seguir horaris
I a més, passa amb un programa de la televisió tradicional. «‘Eufòria’ ha tornat el públic infantil i juvenil a la televisió lineal i ha creat un hàbit de consum setmanal en un tipus de públic acostumat a consumir contingut de la televisió a la carta i de Youtube», apunta Marta Narberhaus, periodista i professora de la Universitat Internacional de Catalunya (UIC), que ha estudiat l’èxit d’aquest fenomen. «Els obliga a seguir els horaris i el ritme del directe, una cosa a què no estaven acostumats i que els acosta a productes com el cine o el teatre, on hi ha uns horaris establerts. A més, el fet que tots ho mirin a la mateixa hora i ho puguin comentar amb els seus amics l’endemà és molt nou per als nens i els preadolescents», assenyala Laura Pinyol, consellera secretària del Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC) i responsable del programa EduCAC que promou l’educació mediàtica.
Part de l’èxit del programa s’explica per Twitch, TikTok i Instagram. «A TV-3 reconeixen que l’estratègia transmèdia d’‘Eufòria’ no té precedents», assegura Narberhaus. Un altre factor a tenir en compte és el tipus de programa. «No hi ha morbo, ni xafarderia, ni relacions entre els concursants, com passava en programes d’aquest tipus. Només es veu l’artista, el seu treball i el seu resultat. I això arriba als nens», afirma Ventura. «Han cuidat la privacitat, perquè si no molts pares no haurien deixat mirar-lo als seus fills», opina Martínez.
«A diferència d’‘OT’, no es destrossen entre ells, el jurat els reforça i potencien l’aspecte col·laboratiu», destaca Jordi Artigas, pedagog i director de Musicàrea Escola de Música, de Vilanova i la Geltrú.
Tot això explica l’èxit de públic en els concerts del Palau Sant Jordi. «Compartir aquestes coses amb els fills és molt agradable. I en aquest cas, la música és l’excusa. Per als nens és tota una experiència que viuran amb els seus pares, mentre que aquests han d’aprofitar el moment, perquè quan els seus fills siguin adolescents ja no els voldran als concerts que vagin», adverteix Domènech.
- ¿Un altre gol de Laporta?
- Ajuts socials Ja és oficial: Així pots sol·licitar el nou ajut de 700 euros compatible amb l'Ingrés Mínim Vital
- Postureig 'low cost' La mariscada més barata d'Espanya se serveix a palades a Barcelona
- El resort de luxe SLS Barcelona obrirà amb descomptes l’1 d’abril
- BCN detecta un frau amb les entrades gratis al parc Güell dels veïns
- Escapades El poble més pintoresc de Catalunya per visitar al febrer és un paradís modernista amb una festa que omple de color l'hivern
- Futbol La seu espanyola del «líder mundial en connectivitat» que serveix el Barça és un domicili particular del barri de Sant Andreu
- Ficció en català Les apostes de 3Cat de sèries i pel·lícules per al 2025: d’un ‘thriller’ de David Verdaguer a Mario Casas parlant en català
- Drets socials El Govern reobre l’expedient del veí de Gavà que feia 18 anys que esperava l’ajuda a la dependència
- Governança corporativa Yolanda Díaz inicia la seva reforma per col·locar els sindicats en els consells d’administració de les empreses