Fumadors
Els ‘influencers’ espanyols exporten el fum digital a un 49% dels joves
L’AECC ha fet una selecció i revisió de continguts de 450 perfils d’‘influencers’ espanyols procedents del món ‘lifestyle’, ‘gamers’, ‘celebrities’ de la televisió... a Instagram, TikTok i YouTube
L’Associació Espanyola Contra el Càncer (AECC), en el seu afany d’assolir la primera generació lliure de tabac a Espanya el 2030, a Europa el 2040, i la consultora de comunicació i estratègia digital, Lasker, han realitzat l’anàlisi ‘Influencers espanyols i l’impacte del fum digital en els joves’ que busca advertir sobre com aquests continguts augmenten les possibilitats que els adolescents se’n facin consumidors. La primera conclusió és quant a l’audiència: un 49% dels seguidors joves són a Espanya, però els ‘influencers’ espanyols també exporten el fum digital a altres països.
El consum de tabac és la primera causa de mort prevenible a Espanya i al món i també és el principal factor de risc en càncer que podem evitar. Per a l’anàlisi, l’AECC ha fet una selecció i revisió de continguts de 450 perfils d’‘influencers’ espanyols procdents del món lifestyle, gamers, celebrities de la televisió... a Instagram, TikTok i YouTube.
Un 25% dels influencers han publicat continguts relacionats amb tabac en els últims sis anys
Del total dels perfils analitzats, un 25% han publicat continguts relacionats amb tabac en els últims sis anys, ha explicat Jorge López, digital manager de Lasker. Suposa un impacte en més de 182 milions de seguidors; dels quals, el 28% tenen entre 18 i 24 anys, cosa que suposa un públic jove superior als 51 milions de seguidors.
Els canals
Si es revisen els canals en els quals s’ha detectat més impacte de productes relacionats amb el tabac trobem que un 57% de l’abast del fum digital es troba a YouTube, seguit d’Instagram amb un 25% i TikTok amb un 18%. La dada concorda amb la tipologia de l’‘influencer’ perquè els gamers són, amb un 56%, els que –quan generen fum digital– més impacten en la població jove. YouTube és un dels seus canals principals, ha especificat López.
A més, els influencers relacionats amb televisió, plataformes on demand... que apareixen fumant en els seus perfils són el 28% del total, seguits del segment lifestyle (5%) i música (4%). Quant a l’audiència, un 49% dels seguidors joves són a Espanya, però els influencers espanyols també exporten el fum digital a altres països: un 9% és al Brasil, un 8% als Estats Units i un 7%, a Mèxic i Itàlia. Dels 51 milions de seguidors joves entre 18 i 24 anys, un 37% són dones, davant un 63% d’homes.
Tipus de tabac
Analitzats els continguts per format o tipologies de tabac l’informe determina que, un 46% dels continguts corresponen a vapers, un altre 46% són cigarrets, i el 8% restant engloba puros, pipes, catximbes... etc. A més, «s’evidencia una estratègia clara per part de la indústria del tabac per accedir als joves ja que en el 33% dels continguts analitzats apareixen marques de tabac», assenyala el digital manager de Lasker.
Finalment, s’observa «una tendència ascendent» en el volum de publicacions relatives a productes de tabac, en especial des que va acabar la pandèmia ja que abans del 2020 hi havia un 8% de publicacions mostrant tabac i el 2022 la dada va augmentar fins a un 45%, conclou Jorge López.
Unes dades, diu l’AECC, que confirmen l’impacte que tenen aquestes plataformes i que coincideixen amb els resultats de l’estudi de l’Observatori de l’Associació Espanyola Contra el Càncer ‘Influència de les Plataformes de Video On Demand i mitjans socials en l’exposició al tabac i noves formes de fumar’ on es reflectia que 9 de cada 10 joves ha tingut almenys una exposició al #humodigital a través de mitjans socials o plataformes en els últims 30 dies.
De fet, entre les persones que han tingut aquesta exposició, hi ha més del doble de fumadors (53,1%) que entre aquells que no l’han tingut, per la qual cosa l’Associació ha reclamat a tots els partits polítics lleis i normes que ajudin a protegir les pròximes generacions davant el càncer: regulant els nous productes del tabac en la seva promoció, publicitat (inclosos els mitjans digitals i l’empaquetament neutre) i venda; promovent espais lliures del fum del tabac i elevant els preus i impostos de tots els productes del tabac.
Nous dispositius
Abans aquesta realitat, l’Associació Espanyola Contra el Càncer, sota el ‘hashtag’ #quenotevendanhumo, amb l’objectiu de conscienciar la població «sobre la importància de deixar de fumar i la perillositat dels nous dispositius» electrònics de vaporejar –entre els quals hi ha MODs, PODs, vapers i sistemes amb tanc tradicional–, ha creat el Vaper Cancer Flavour.
L’AECC insisteix: els nous dispositius no són una alternativa al tabac tradicional
Un dispositiu amb gust de càncer, que simula ser un vaper, que busca impactar en la població i conscienciar sobre la importància de prevenir el càncer derivat del consum de tabac en qualsevol de les seves formes. El tabac està relacionat amb 16 tipus de càncer, i és responsable del 84% dels casos de càncer de laringe o del 82% dels de pulmó, assenyala Karen Ramírez, responsable de prevenció de l’Associació Espanyola Contra el Càncer.
L’associació ha posat èmfasi en el fet que els nous dispositius no són una alternativa al tabac tradicional. «Malgrat que la indústria els disfressi de colors cridaners i sabors amables, les conseqüències per a la salut són tan negatives com que són un factor de risc per al desenvolupament del càncer. S’estima que el tabac és responsable del 30% de totes les morts per càncer. No vaporejar és un acte de prevenció», diu.
Sanitat pública Instagram Càncer TikTok Influencers Tabac Joves Família Adolescents Youtubers
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia