Viatges i sostenibilitat
Jon Worth, l’home que va travessar 100 fronteres amb tren
El 2022, aquest consultor i activista va travessar totes les fronteres internes europees dotades de vies fèrries
Trens transfronterers: l’alternativa a l’avió que Europa es resisteix a facilitar
Cinc raons per les quals el turisme amb tren no qualla al nostre país
El ferrocarril va ser fonamental per a la creació de la idea moderna d’Europa al segle XIX, segons l’historiador Orlando Figes. El ferrocarril també podria ser crucial per a l’Europa del segle XXI, marcada pel canvi climàtic. Cert punt d’aquesta idea va haver d’influir en la decisió de Jon Worth de pujar al tren, l’estiu del 2022, amb l’objectiu d’explorar totes les fronteres europees dotades de vies fèrries.
Aquest politòleg britànic establert a Berlín va treballar durant anys com a consultor en assumptes europeus, especialitzant-se en el ‘brexit’. «Vaig decidir canviar de tema quan [Boris] Johnson va guanyar les eleccions el 2019: l’assumpte s’havia convertit en una cosa massa depriment», explica.
Llavors, es va fixar en un problema molt pràctic amb el qual s’havia trobat en aquells anys. Per feina necessitava viatjar sovint i sempre buscava l’opció de fer-ho amb tren, per evitar les emissions associades amb l’avió. Però topava amb dificultats constants. Llavors, va decidir que solucionar això seria la seva missió.
Worth, que també ensenya comunicació política al Col·legi d’Europa a Bruges, tenia molta experiència en les gestes difícils. El 2008, va ser un dels impulsors d’una famosa campanya en resposta a la propaganda evangelista, que va penjar als autobusos de Londres un anunci que deia: ‘Probablement Déu no existeix. Deixa de preocupar-te i disfruta de la vida’.
Worth acaba d’anunciar que es presentarà a les eleccions europees amb el Partit Verd alemany, però el seu projecte #CrossBorderRail va ser una iniciativa personal, independent d’aquesta formació política.
Amb bicicleta plegable
El 2022, l’activista va recórrer en diversos viatges més de 30.000 quilòmetres, pujant a gairebé 200 trens i creuant 95 connexions frontereres dotades de vies fèrries. Aquelles en les quals ja no corren trens, les va creuar amb una bicicleta plegable que carregava.
Gràcies a això, també va acudir a diversos esdeveniments, trobades i debats organitzats al llarg del recorregut. Cada vegada que topava amb un problema, enviava una postal a la comissària europea de transport, Adina Vălean.
Notícies relacionadesEl resultat més destacat del projecte va ser un mapa de 20 punts en els quals es podrien portar a terme millores immediatament, sense gairebé costos.
«Després de tantes vegades quedant-me bloquejat a les fronteres europees, per culpa d’horaris absurds i trens no fiables, vaig entendre que cal mirar l’assumpte des del punt de vista dels passatgers, i no tant de les empreses i dels fabricants», conclou Worth.
- Dos clubs de BCN repeteixen al top 10 mundial del 2024
- El jesuïta Peris, davant el jutge per la denúncia d’un abús no prescrit
- Tres hores que van canviar el Barça
- Dos milions de catalans es beneficiaran de la llei de salut bucodental
- El Govern agilitzarà els 10 tràmits ‘online’ més utilitzats per a la sol·licitud d’ajudes
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia