Col·lectiu vulnerable

A 33ºC i sense aire condicionat en plena onada de calor: així viuen els avis d’un geriàtric de Barcelona

A 33ºC i sense aire condicionat en plena onada de calor: així viuen els avis d’un geriàtric de Barcelona

@CooResidencias

4
Es llegeix en minuts
Beatriz Pérez
Beatriz Pérez

Periodista

Especialista en sanitat, temes de salut

Ubicada/t a Barcelona, Catalunya, Espanya

ver +

A les vuit del vespre d’aquest diumenge, la residència Mossèn Vidal i Aunós de Barcelona estava a 33 graus. En plena onada de calor, al centre no li funciona l’aire condicionat. «No funciona des de dimecres passat i l’empresa no va posar mesures malgrat que sabia que venia una onada de calor salvatge», denuncia María José Carcelén, de la Coordinadora residències 5+1.

La Mossèn Vidal i Aunós és una residència pública de la Generalitat i està gestionada per l’empresa Onada Serveis. El Departament d’Afers Socials diu que l’aparell es va espatllar divendres (l’empresa diu que dijous), no dimecres. La conselleria també assegura a aquest diari que aquest problema «ja s’està solucionant avui [dilluns]», mentre trasllada la responsabilitat a Onada Serveis, la qual esgrimeix haver seguit un protocol d’actuació aquests dies per protegir les persones vulnerables.

Malgrat les explicacions de la Generalitat i de l’empresa, l’emprenyament és manifest entre els familiars. Denuncien que l’aire condicionat fa dies que no funciona a cap de les plantes de la residència (on hi ha les habitacions), a excepció de la planta baixa, on es troben el menjador i altres sales.«¿Què hem de fer: que els avis mengin i dormin a la planta baixa [on sí que funciona l’aire]?», es queixa Carcelén.

La mare de Carcelén, de 96 anys, és una de les afectades, ja que és resident en aquest geriàtric. «Ahir a la nit la meva mare va estar vomitant. Els avis aquí estan tots cansats, suen i els costa menjar. Tenen l’esquena rajant», assegura Carcelén. En total són uns 112 avis, la majoria dels quals amb un grau tres de dependència.

«Els avis estan cansats, suen i els costa menjar»

María José Carcelén

Coordinadora residències 5 +1

La Coordinadora de residències 5+1, que lluita per una atenció digna en els geriàtrics catalans, insisteix que l’aire condicionat va fallar dimecres passat. Carcelén es va queixar a la sotsdirecció dijous. Un tècnic va revisar l’aparell i semblava que s’havia arreglat. «Però divendres no anava. La Generalitat té unes instal·lacions que no funcionen, que són del 2003. Això ja ens va passar una vegada abans de la covid», denuncia aquesta dona.

Com a conseqüència, l’onada de calor va agafar aquest cap de setmana el geriàtric sense aire condicionat. Carcelén va exigir, dissabte a la tarda, que es posessin aparells d’aire portàtils, però no li van fer cas. Amb una onada de calor d'aquesta magnitud, els ventiladors no serveixen. «Aquest aparell d’aire condicionat cal canviar-lo perquè és vell. És la segona vegada que ens passa. A la Generalitat no li dona la gana de canviar-lo», insisteix.

Per als familiars d’aquests avis, és un tema de «vida». «Estem farts de sentir Salut dir que cal anar molt amb compte perquè les altes temperatures agreugen les patologies prèvies. Aquesta situació, en persones amb una dependència de grau 3, afecta la seva salut», diu Carcelén. Critica que el Departament d’Afers Socials no posés una solució a aquest problema durant el cap de setmana.

Els familiars posaran una denúncia pel que ha passat. «Volem que els nostres avis estiguin ben atesos. No critiquem l’empresa perquè s’hagi espatllat l’aire, sinó que no hagi posat mesures alternatives», conclou Carcelén.

Protocol d’actuació

A través d’un comunicat, l’empresa, Onada Serveis, assegura que «des del primer moment», va posar en marxa el «protocol corresponent» per pal·liar els efectes de la calor i que va dotar el centre de «diferents aparells de ventilació i refrigeració per reforçar els existents».

Segons l’empresa, les mesures van consistir en la «ventilació creuada» en els moments de menys calor del dia, desplaçant les persones de la quarta planta (la més calorosa) i les més vulnerables a la planta baixa, on la climatització funciona «perfectament».

Onada Serveis denuncia la «informació errònia» i «desproporcionada» aportada per les famílies, que «desmenteix categòricament. Però la versió dels familiars és que qui menteix és l’empresa. «Dimecres vam comunicar a les treballadores que l’aire no anava bé. Vam donar la veu d’alarma. Sorprèn que no fessin res des del minut u», assenyala Catalina Ruiz, filla d’una resident de 88 anys.

Notícies relacionades

Durant el cap de setmana, les famílies van escriure correus a l’empresa. «Ningú ens va notificar res. Va ser llavors quan ens vam mobilitzar les famílies», diu Ruiz, que nega que l’empresa aportés «refrigeradors». «Simplement va encendre els ventiladors del sostre. Hi va haver famílies que van portar els seus propis ventiladors per posar-los a les habitacions», assegura.

«Estem des de dimecres sense aire condicionat», diu també José Luis Olivé, nebot d’una dona de 82 anys que viu a la Mossèn Vidal i Aunós. Dissabte va tornar a veure la seva tia i la situació era la mateixa. «Va ser llavors quan vaig proposar a la gent enviar queixes perquè en quedés constància. L’únic que va fer l’empresa va ser baixar avis de la quarta planta a la baixa. El manteniment de l’edifici és molt defectuós», insisteix Olivé.