Tragèdia a Montmeló

«El tren anava a 100 km/h en un tram amb poca il·luminació; impossible veure’ls o frenar»

2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Un revolt tancat, de nit, amb escassa il·luminació, sense tanques que protegeixin i aïllin la infraestructura i a una velocitat de 100 quilòmetres per hora que ascendeixen a 120 km/h una vegada superat el revolt. Afegeixin la imprudència de les víctimes mortals, per desconeixement, per no estar familiaritzats amb l’entorn, per les presses, pel desig de flirtejar amb l’incorrecte, per les ganes d’arribar a un festival de música que feia temps que esperaven. Tots els elements van coincidir diumenge a la nit a la línia R3 de Rodalies, entre les parades de Parets i Granollers-Canovelles. Com a resultat, quatre joves, tres noies i un noi d’entre 19 i 22 anys, van morir al ser brutalment atropellats per un tren. Quatre vides truncades i moltes altres de marcades per sempre, entre elles, la del maquinista que en aquell moment cobria el trajecte entre l’Hospitalet i Puigcerdà.

«En aquest punt és absolutament impossible frenar. T’emportes tot el que tens al davant. Has d’afegir-hi, a més, que hi ha poca il·luminació, i per molt que nosaltres portem un focus molt potent, no hi ha manera de reaccionar a temps», comparteix un maquinista de Renfe que ha passat per allà en infinitat d’ocasions. «Si hi ha gent a les vies, com a molt tens temps de veure ombres, però a aquesta velocitat no pots evitar atropellar-los», afegeix. En qualsevol cas, la conclusió final haurà d’arribar de mà dels Mossos d’Esquadra, que ja tenen oberta una investigació. En col·laboració amb Renfe, que s’ha posat «a disposició» de qualsevol cosa que necessitin les autoritats.

El record de Castelldefels

Notícies relacionades

Els xats de Whatsapp del personal de l’empresa no han parat de comentar la tragèdia ferroviària, registrada a les 20.18 hores de diumenge, la pitjor des de la revetlla del 2010, quan 12 persones van morir i 17 més van resultar ferides al ser arrossegades per un comboi a l’estació de l’R2 de Castelldefels. Hi ha certa unanimitat: no era habitual coincidir en aquest punt amb gent envaint la infraestructura, perquè està entre dues estacions, perquè hi ha poca cosa interessant al seu voltant, perquè els trens van molt de pressa. Però sí que hi ha una altra màxima compartida: «A l’R3 tothom creua quan vol i per on vol».

Alguns residents a la zona, en una petita i peculiar urbanització situada entre el cementiri de Montmeló i un polígon industrial, asseguraven a l’ACN que han vist en repetides ocasions persones creuant a l’altre costat de les vies coincidint amb algun esdeveniment al circuit de carreres. De dia, això sí, que ja és per si mateix una immensa diferència respecte a l’esdevingut la nit passada, quan aquest grup de set nanos van travessar la infraestructura per atallar el seu camí cap al festival DURO, el primer de Catalunya dedicat al ‘hard techno’ i que se celebrava en l’Espai Can Guitet, situat al Camí Mas Moreneta. Estaven a escassos 500 metres del seu destí, i a uns 300 metres tenien un pas a nivell subterrani.