2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Passava cap a les tres de la matinada de dijous a divendres. Després d’un acurat trajecte de gairebé set quilòmetres des de l’estació de Sitges, el Talgo avariat, avançant pels seus propis mitjans, ha arribat als tallers de Vilanova i la Geltrú, una immensa platja de vies, ideal per apartar unitats erràtiques. A aquelles hores no hi ha circulació, així que el moment era ideal per poder transitar a una velocitat molt reduïda. A escassos metres de la meta, no obstant, ha descarrilat. I clar, com la fallada prèvia també va ser una sortida de la via, han saltat les alarmes i els rumors. ¿I si el defecte no estava en la via i sí en el tren? ¿Es pot confiar en un comboi que descarrila dues vegades?

Fonts de Renfe expliquen que el primer descarrilament, el 16 d’agost, a les 9.50 hores a l’estació de Sitges, incident que no va causar ferits perquè el tren anava buit, però que sí que va afectar sobre manera la circulació de l’R-2 Sud, va deixar fet malbé l’eix d’un dels vagons. Les causes d’aquella fallada, assenyala Renfe, encara no estan clares «perquè encara no s’ha tancat l’informe». La unitat va quedar inoperativa i apartada a aquest mateix baixador, però havia de ser traslladada a Vilanova per poder procedir a la seva reparació. Això és precisament el que ha passat la matinada passada.

Notícies relacionades

És cert que ha tornat a descarrilar, però tècnicament, el que ha sortit de la via no és el tren en si, sinó l’aplic –anomenat diplori– que s’utilitza en substitució de la maquinària espatllada. Pensin en la grua municipal. Quan s’emporta un cotxe amb el fre de mà posat, a sota hi ha unes rodetes que permeten que el vehicle es mogui. Doncs aquí passa una mica el mateix amb aquest element mecànic auxiliar que fa la funció de la part feta malbé del Talgo. Això, el ‘gadget’ extern, amb unes rodes molt més petites, és el que ha descarrilat i ha tret el tren de les vies.

Escassa afectació

L’incident ha perjudicat els primers trens del matí (el primer passa per allà a les 6.23 hores), però la circulació, segons Renfe, ha quedat normalitzada poc després. «Només ha afectat, amb demores puntuals, els primers trens», argumenta un portaveu de l’operador. Al migdia, afegeix la mateixa veu, «s’està donant el servei amb normalitat, tot i que es pot produir algun retard puntual». Coneguda la cronologia, el que ara s’ha de dilucidar és per què, a escassos metres del seu destí, el diplori ha saltat del traçat, regalant el titular que un Talgo descarrila dues vegades en un mes.