Mesura polèmica

L’‘hora infeliç’ arriba als pubs britànics: la cervesa serà més cara a la nit i el cap de setmana

L’‘hora infeliç’ arriba als pubs britànics: la cervesa serà més cara a la nit i el cap de setmana

Reuters / Eddie KeoghLivepic

3
Es llegeix en minuts
Lucas Font
Lucas Font

Corresponsal.

ver +

Ha sigut el grup més gran de pubs del Regne Unit el que ha llançat la primera pedra. Prop de 800 dels més de 4.000 establiments que la companyia Stonegate té arreu del país ja estan aplicant preus dinàmics a les pintes de cervesa: els clients hauran de pagar més en els moments més freqüentats, normalment a la nit i els caps de setmana, mentre que el preu de la beguda serà més baix en les hores amb menys afluència. Aquesta és una de les mesures que el grup empresarial britànic ha implementat per mirar de salvar el negoci en un moment de gran dificultat per al sector.

Alguns bars de la companyia ja estan aplicant aquesta mesura en els dies de partit, una cosa que justifiquen per l’augment dels costos en el reforç de personal o en les despeses de neteja a causa de la gran afluència de públic. «Els nostres preus dinàmics inclouen la possibilitat d’oferir als clients una sèrie de promocions, com ‘happy hours’, ofertes de dos per un i descomptes en menjar i beguda a diferents hores i en diferents dies de la setmana, però els preus poden augmentar lleugerament a determinats bars i pubs», ha explicat un portaveu de la companyia. 

En aquests casos, el preu de la pinta es podria encarir uns 20 penics (25 cèntims d’euro) per a una cervesa que costa actualment 4,34 lliures de mitjana, segons l’Oficina Nacional d’Estadística. Una pujada que se sumaria als augments experimentats l’últim any a causa de la inflació –pròxims al 8% per a una pinta de cervesa tipus lager– i que per ara no convenç ni la majoria dels hotelers ni els clients

Rebuig generalitzat

«Els preus dinàmics corren el risc de ser potencialment contraproduents, animant la gent a allunyar-se dels locals que estan aplicant aquest pla», explica la responsable de comunicació de l’associació Campaign for Real Ale (CAMRA), Jane Eason, per correu electrònic. «La fluctuació de preus durant tot el dia podria erosionar la lleialtat del públic als pubs, clubs socials i bars, la qual cosa seria devastadora per a un negoci que ja es troba al caire de l’abisme», afegeix la portaveu d’aquesta associació de consumidors de cervesa. 

Els propietaris dels petits establiments tampoc estan molt interessats a implementar la mesura. Al pub The Angel of Bow, a l’est de Londres, l’encarregat, que respon al nom de Claude i renuncia a donar el seu cognom, assegura que aquest mètode no pot funcionar en un local amb clientela fixa. «Potser en una zona més freqüentada, com al centre de Londres, podria ser viable en termes de negoci, però nosaltres estem arrelats al barri i no seria just per als nostres clients canviar-los els preus en funció del dia de la setmana». 

Tunde, un dels clients, també apunta en la mateixa direcció. «No crec que aquesta mesura pugui funcionar perquè crearà ressentiment entre la clientela. És una mesura arriscada perquè, si les altres cadenes mantenen els preus, el negoci que sí que els apugi corre el risc de perdre la clientela». Tunde assenyala que aquest sistema només pot funcionar als pubs més turístics que no comptin amb un públic fix.

Els pubs, en crisi

Notícies relacionades

Malgrat l’escepticisme que molts hotelers han mostrat cap a la implementació dels preus dinàmics, els representants del sector alerten que l’augment del preu de l’energia i dels aliments està colpejant amb força els bars del país. Una situació que se suma als tancaments durant la pandèmia i que està obligant molts establiments a tancar les portes. Segons un estudi de l’empresa d’anàlisi immobiliària Altus Group, ja han sigut 383 pubs els que han abaixat la persiana de manera definitiva a Anglaterra i Gal·les en els sis primers mesos d’aquest any, una xifra pròxima al total registrat el 2022.

Tant els petits com els grans propietaris d’establiments han demanat al Govern que mantingui els descomptes en el pagament de les tarifes de negoci (‘business rates’), un impost aplicat als locals comercials i que, en cas de ser restablert, suposarà un augment dels costos dels locals de milers d’euros anuals. «L’actual crisi dels costos empresarials, la retallada de les ajudes públiques a les factures de la llum i l’aplicació d’unes taxes comercials summament injustes han provocat que els bars i les cerveseries que els proveeixen no hagin tingut més remei que pujar els preus per sobreviure», destaca la portaveu de CAMRA. «És un moment decisiu per a la indústria de la cervesa i els bars», sentència.