1
Es llegeix en minuts
Guillem Costa
Guillem Costa

Especialista en Medi ambient, sostenibilitat i biodiversidad

ver +

El Govern de la Generalitat ha multat Amazon per no oferir tota la documentació requerida a l’hora de gestionar els residus. Les empreses que venen aparells electrònics o elèctrics, tot i que els distribueixin a domicili, estan obligades a oferir la possibilitat que el client els entregui el dispositiu vell. L’han d’acceptar, quedar-se’l i després traslladar-lo a una planta de gestió d’aquest tipus de residus.

Amazon no complia tot el que exigeix la normativa i l’Agència de Residus de Catalunya li ha obert recentment un expedient sancionador. La multa no implica una quantitat elevada, però es tracta d’un primer pas, assegura Isaac Peraire, director de l’agència. «No tenim marge legal per imposar grans sancions, però destaquem la importància que totes les empreses compleixin el que se’ls exigeix», afirma.

Servei obligatori

Notícies relacionades

«La responsabilitat és de les administracions, però també de les companyies i, evidentment, de la ciutadania», prossegueix. La venda ‘online’, segons l’Agència de Residus de Catalunya, pot millorar molt en el reciclatge d’aparells antics quan s’entreguen les noves adquisicions dels clients. Les empreses estan obligades a oferir aquest servei. Però, en moltes ocasions, aquesta obligació només apareix en la lletra petita i és difícil de detectar. Per aquesta raó, destaca, és important que els clients coneguin els seus drets.

«La Generalitat ho persegueix i actuem quan s’incompleix, cosa que passa sovint. Obrim expedients sancionadors i això és el que hem fet amb Amazon, tot i que es tracti de petites multes econòmiques», exposa Peraire. El director de l’agència opina que dates com les del Black Friday són moments d’alt consum que no contribueixen a la poca generació de residus. Si a això s’hi suma el fet que els dispositius electrònics inservibles no es reciclen correctament, el problema encara és pitjor.