Contaminació
Les Zones de Baixes Emissions a Espanya: només 14 dels 151 municipis que les han d’activar ho han fet

Nou mesos després que hagi acabat el termini per posar en marxa les zones de baixes emissions (ZBE), només 14 dels 151 municipis espanyols que han de tenir-ne ho han fet i, tot i que la majoria d’ajuntaments estan tramitant els projectes, d’altres, governats pel PP o Vox, es neguen a aplicar la normativa. El més recent, el de Badalona, l’alcalde del qual ha frenat l’aplicació de la mesura.
Municipis governats per PP o Vox, com Santander, Elx i Badalona, es neguen a aplicar la normativa
La Llei de Canvi Climàtic, aprovada el 2021, va establir que els territoris insulars, les ciutats de més de 50.000 habitants i les de més de 20.000 que superin determinats valors de contaminació havien de comptar amb ZBE abans que comencés el 2023. Tot i això, per ara, les úniques ciutats que tenen en vigor aquestes zones que restringeixen l’accés als vehicles més contaminants són Madrid, Barcelona, Sevilla, Saragossa, Còrdova, la Corunya, Pontevedra, Pamplona, Badalona, Sant Cugat del Vallés, l’Hospitalet de Llobregat,Cornellà de Llobregat, La Línea de la Concepción (Cadis) i Rivas-Vaciamadrid (Madrid).
A l’extrem oposat es troben els prop de 30 municipis que no han iniciat els tràmits, com és el cas de Menorca, Ferrol (la Corunya), Aranjuez (Madrid), Motril (Granada) i Mijas (Màlaga).
Carta recordatòria
Malgrat que menys del 10% de municipis tenen aquestes zones operatives, fonts del Ministeri de Transports han remarcat a EFE que els ajuntaments compten amb 1.500 milions d’euros en ajudes del Pla de Recuperació per desenvolupar més de mil actuacions encaminades a implantar les ZBE, adquirir autobusos zero emissions i convertir carrers en zona de vianants. Aquestes mateixes fonts confirmen que aquesta setmana el ministeri ha remès una carta als ajuntaments beneficiaris d’aquestes ajudes per «recordar-los els seus compromisos i obligacions».
Segons les dades del Ministeri de Transició Ecològica i Repte Demogràfic (Miteco), 122 localitats ja han iniciat els tràmits per implantar les seves zones de baixes emissions, però hi ha diferències notables respecte al ritme al qual avancen. Els ajuntaments de ciutats com Badajoz, Gandia (València), Zamora i Àvila han assegurat a EFE que les seves ordenances estaran en vigor abans que acabi el 2023. En el cas de Guadalajara, Alcobendas i San Sebastián de los Reyes (aquestes dues últimes a la Comunitat de Madrid) preveuen que les ZBE estiguin en funcionament des de l’1 de gener del 2024. Altres municipis, com Oviedo, Gijón i Avilés, van amb més retard i esperen tenir-les operatives al llarg de l’any que ve.
A Sevilla, tot i que segons les dades del Miteco la zona de baixes emissions està en vigor, fonts de l’ajuntament han informat EFE que l’aplicació efectiva –el control per càmeres– encara no ha començat i s’espera que comenci a principis del 2024.
Albacete, per exemple, espera acabar de redactar el projecte abans que acabi el 2023 i, a Talavera de la Reina (Toledo), el Govern local ha avançat que a principis d’agost del 2024 les obres per implantar aquestes zones han d’haver acabat. No obstant, afirmen que això no significa que es posi en funcionament en aquesta data. Santander, Elx i Badalona no preveuen aplicar la normativa.
El gir de les municipals
Després de les eleccions autonòmiques i municipals del 28 de maig, alguns dirigents del PP o Vox estan modificant els projectes que van començar els anteriors equips de govern i pretenen així eliminar o retardar l’aplicació de les zones de baixes emissions.
L’alcaldessa de Santander, Gema Igual (PP), assegura que no aplicarà la zona de baixes emissions «sense dades prèvies» que en justifiquin la implantació, «per caprici o sense un criteri que es pugui explicar». L’Ajuntament d’Elx (Alacant) ha confirmat que no restringirà el trànsit a la localitat per implementar la ZBE i a Badalona (Barcelona), tot i que és operativa, no l’està aplicant. Estava previst que les sancions entressin en vigor el 2024, però el nou alcalde, el popular Xavier García Albiol aposta per aplicar una moratòria de les sancions fins al 2027. A Huelva, el nou govern municipal del PP estudia modificar el pla aprovat en l’anterior mandat socialista.
Sol·licitud de moratòries
Notícies relacionadesAlmenys cinc ciutats han sol·licitat ampliar el termini per aplicar les zones de baixes emissions. És el cas de Màlaga, Granada, Ceuta, Burgos i Palma de Mallorca. L’Ajuntament de Palma ha demanat una pròrroga fins al 31 de desembre del 2024 perquè asseguren que no disposen de «prou temps» per acabar el projecte.
En el cas de la capital malaguenya, han sol·licitat ampliar el termini també fins a finals de l’any que ve, però en aquest cas justifiquen aquesta decisió per «la falta de subministraments» que hi ha a causa de «la gran demanda» de les ciutats que estan obligades a crear aquestes zones. A Burgos, el nou govern, de PP i Vox, pretén suavitzar les mesures que va proposar l’anterior equip i ha demanat una pròrroga d’un any.
Badalona Barcelona Medi ambient Trànsit Màlaga Madrid Contaminació Zona de baixes emissions de Barcelona Crisi Climàtica
- Tres muntanyencs morts El bomber que va atendre les víctimes del Moncayo: «Les condicions climàtiques eren extremes. A l’arribar, un ja havia mort»
- Josep Oliu: "Si no canvia res, dono un 85% de probabilitats que l’opa fracassi"
- Lapsus temporals Això significa no recordar paraules o confondre el nom de les persones
- Crònica rosa L’amor sí que té edat
- El banc català confirma que hi ha "sobre la taula" una fusió alternativa
- Avançar el rellotge ¿Quan és el canvi d’hora del 2025? Data de l’arribada de l’horari d’estiu
- PSOE El ministre Ángel Víctor Torres anuncia que pateix càncer
- Clàssic a Montjuïc El Madrid guanya el Barça per primera vegada en la seva història i li recorda que no és immortal (1-3)
- Girona Un intent d’ocupació a Font de la Pólvora (Girona) deriva en disturbis i un grup assalta i causa destrosses al centre cívic
- Tres muntanyencs morts El bomber que va atendre les víctimes del Moncayo: «Les condicions climàtiques eren extremes. A l’arribar, un ja havia mort»