Educació a Catalunya

Competències bàsiques de quart d’ESO: milloren l’anglès i les matemàtiques, i el català i el castellà continuen caient

La mitjana de català a secundària baixa a 72,3 (cinc punts menys que el 2014) i en castellà està en 71,6 (cinc menys que fa una dècada)

En la resta de matèries es comença a revertir la tendència: milloren les matemàtiques i l’anglès tant a primària com a secundària

El repte de la comprensió lectora: «Els alumnes que no llegeixen amb fluïdesa tindran problemes en tota l’escolarització»

A1-174581149.JPG

A1-174581149.JPG / FERRAN NADEU

1
Es llegeix en minuts
Helena López
Helena López

Redactora

Especialista en Educació

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Els resultats de les proves de competències bàsiques a sisè de primària i a quart d’ESO presentades aquest dimecres pel Departament d’Educació criden a l’esperança. Malgrat que els resultats en català i en castellà a quart d’ESO continuen caient (presenten els pitjors resultats de la dècada), milloren els resultats en matemàtiques i en anglès tant a primària com a secundària. «No només hi ha signe de millora, sinó que la millora es fa de manera equitativa, millora tot l’alumnat», assenyala Carles Vega, president del Consell Superior d’Avaluació del Sistema Educatiu. «Als centres de més complexitat es millora més que als centres de baixa complexitat», remarca també Vega, que celebra la millora en l’equitat.

La mitjana de català a secundària baixa a 72,3 (cinc punts menys que el 2014) i en castellà està en 71,6 (cinc menys que fa una dècada). La millora en matemàtiques a l’ESO (de 61,1 a 62,3) reverteix la tendència, però el resultat encara està molt per sota dels nivells prepandèmics (el 2017 era de 70,1).

Els resultats de les proves de competències bàsiques realitzades el curs passat apunten també que les ciències i tecnologia cauen lleugerament a primària, però tornen a nivells prepandèmics a l’ESO.

Un altre dels assumptes destacats per Vega és la diferència entre nois i noies: els rols de gènere es reflecteixen també en els resultats. Les noies són més competents en llengües, i els nois, en tecnologia.

Notícies relacionades

Els resultats també reflecteixen que, en general, l’alumnat repetidor treu pitjors notes que el no repetidor.

Millora notable de l’anglès

Millora notable de l’anglèsUna de les millores notícies de l’anàlisi dels resultats és la millora de l’anglès a quart d’ESO, amb una nota mitjana de 73,9, al nivell del 2018 (abans de la pandèmia) i per sobre del resultat del 2014 (66,9). Milloren també a secundària les notes en ciències.