Catalunya batrà el 2023 el rècord de viatgers en bus interurbà

RICARD CUGAT

2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

La bonificació del transport públic, l’elevat preu del combustible, la crisi climàtica i els nous hàbits ciutadans, sobretot els de la joventut, han provocat una tempesta perfecta que ha disparat la mobilitat col·lectiva. A Barcelona, Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) està batent mes a mes els seus millors registres històrics, els del 2019. I en el cas dels busos interurbans, les dades que té la Generalitat sobre les línies que té en concessió permeten afirmar que aquest 2023 es batrà el rècord de viatges. Així ho ha afirmat aquest dimarts el director general de Transports i Mobilitat del Govern, Oriol Martori, durant la III Jornada de la FECAV, la patronal del sector.

Busos interurbans a l’Estació del Nord de Barcelona /

RICARD CUGAT

Les dades a superar són els 70,6 milions de viatges registrats el 2019, una xifra que ja en el seu moment va suposar un increment del 33,4% respecte als nombres del 2010. La previsió del Departament de Territori és que l’augment d’aquest exercici sigui d’entre un 5% i un 10% respecte als valors anteriors a la covid. La Generalitat gestiona en el dia d’avui un total de 865 línies operades a través de 56 concessions i prop de 1.600 vehicles que aporten, juntament amb els conductors, les empreses concessionàries.

Hàbits juvenils

Notícies relacionades

«Som davant un any històric», ha assenyalat Martori, que ha indicat que un dels «grans reptes» del sector és «reforçar la col·laboració publicoprivada per afrontar els reptes globals i locals a què fa front la societat». Desafiaments i canvis, com el fet que els joves, ha afirmat, «ja no vulguin el vehicle privat» perquè el transport públic «és la seva nova joventut». El responsable de Territori també s’ha referit a l’envelliment de la població i la necessitat de «reforçar vincles» amb tots els estrats socials. «El transport públic –ha resumit– ha d’adaptar-se a aquestes noves realitats, sobretot a les grans concentracions metropolitanes».

Els ponents de la jornada professional organitzada per la Federació Empresarial Catalana d’Autotransport de Viatgers (FECAV) han coincidit que les bonificacions de la tarifa han tingut molt a veure en l’increment de la demanda. Així ho ha confirmat Rafael Barbadillo, president de la Confederació Espanyola de Transport amb Autobús (Confebus), a l’aportar dades del primer semestre del 2023, en el qual el creixement respecte al mateix període del 2022 és de dos dígits. El 20%, per ser exactes.