Estudi d’Ecologistes en Acció

Aquests són els 11 vols curts que es podrien eliminar per reduir emissions a Espanya

Un avió surt de la T-4 de Barajas.

Un avió surt de la T-4 de Barajas. / AGUSTÍN CATALÁN

1
Es llegeix en minuts
Valentina Raffio
Valentina Raffio

Periodista.

Especialista en ciència, salut i medi ambient.

Ubicada/t a Barcelona.

ver +

Cada vegada són més les veus que proposen prohibir els vols de curta durada que es puguin substituir per trajectes amb tren. Segons apunta un nou estudi elaborat per la plataforma Ecologistes en Acció, eliminant 11 rutes aèries, es podrien estalviar entre un 30% i un 40% les emissions dels vols domèstics peninsulars i prop d’un 10% les emissions del conjunt del transport aeri a Espanya. En total, es calcula que aquesta mesura permetria estalviar més de 300.000 tones anuals de diòxid de carboni.

¿Però quines són les rutes potencialment eliminables a Espanya? L’anàlisi, publicat aquest mateix dimecres, assenyala trajectes com, per exemple, els que connecten Madrid amb ciutats com Barcelona, Alacant, Màlaga, Pamplona, Santiago de Compostel·la i València, així com les connexions àrees entre Barcelona i València. S’estima que, en total, aquestes rutes són utilitzades per gairebé sis milions de passatgers anuals, l’equivalent a un 34,8% dels viatgers peninsulars. 

Segons assenyala l’estudi d’Ecologistes en Acció, aquestes són les rutes amb avió que actualment compten amb almenys quatre freqüències diàries per cada sentit i que podrien substituir-se per viatges amb tren de menys de quatre hores:

Alacant-Madrid / Madrid-Alacant

  • AlacantMadrid

Barcelona-Madrid / Madrid-Barcelona

  • BarcelonaMadrid

Barcelona-València / València-Barcelona

  • Barcelona-València

Madrid-Màlaga / Màlaga-Madrid

  • Madrid-Màlaga

Madrid-Pamplona / Pamplona-Madrid

  • Madrid-Pamplona

Madrid-Santiago de Compostel·la / Santiago de Compostel·la-Madrid

  • Madrid-Santiago de Compostel·la

Madrid-Sevilla / Sevilla-Madrid

  • Madrid-Sevilla

Madrid-València / València-Madrid

  • Madrid-València

Notícies relacionades

L’informe també assenyala tres rutes aèries més amb menys de quatre freqüències diàries per sentit i que podrien canviar-se per un viatge amb tren:

La Corunya-Madrid / Madrid-la Corunya

  • La Corunya-Madrid

Granada-Madrid / Madrid-Granada

  • Granada-Madrid

Logronyo-Madrid / Madrid-Logronyo

  • Logronyo-Madrid

Els autors d’aquesta anàlisi assenyalen que en totes les rutes identificades el temps total de viatge amb tren és inferior al necessari per cobrir els mateixos trajectes en transport aeri. En general, de fet, es tracta de trajectes que amb tren demoren un màxim de quatre hores i que en la majoria de casos tenen molta més freqüència que les rutes aèries. En el cas dels viatges entre Barcelona i Madrid, per exemple, es calcula que hi ha més de 40 trajectes diaris amb tren que demoren prop de 2,5 hores enfront menys de 10 rutes aèries que tarden 1,5 hores però que, per contra, requereixen desplaçar-se fins als aeroports (amb tota la inversió de temps que això comporta).