Estudi d’Ecologistes en Acció
Aquests són els 11 vols curts que es podrien eliminar per reduir emissions a Espanya

Un avió surt de la T-4 de Barajas. /
Cada vegada són més les veus que proposen prohibir els vols de curta durada que es puguin substituir per trajectes amb tren. Segons apunta un nou estudi elaborat per la plataforma Ecologistes en Acció, eliminant 11 rutes aèries, es podrien estalviar entre un 30% i un 40% les emissions dels vols domèstics peninsulars i prop d’un 10% les emissions del conjunt del transport aeri a Espanya. En total, es calcula que aquesta mesura permetria estalviar més de 300.000 tones anuals de diòxid de carboni.
¿Però quines són les rutes potencialment eliminables a Espanya? L’anàlisi, publicat aquest mateix dimecres, assenyala trajectes com, per exemple, els que connecten Madrid amb ciutats com Barcelona, Alacant, Màlaga, Pamplona, Santiago de Compostel·la i València, així com les connexions àrees entre Barcelona i València. S’estima que, en total, aquestes rutes són utilitzades per gairebé sis milions de passatgers anuals, l’equivalent a un 34,8% dels viatgers peninsulars.
Segons assenyala l’estudi d’Ecologistes en Acció, aquestes són les rutes amb avió que actualment compten amb almenys quatre freqüències diàries per cada sentit i que podrien substituir-se per viatges amb tren de menys de quatre hores:
Alacant-Madrid / Madrid-Alacant
AlacantMadrid
Barcelona-Madrid / Madrid-Barcelona
BarcelonaMadrid
Barcelona-València / València-Barcelona
Barcelona-València
Madrid-Màlaga / Màlaga-Madrid
Madrid-Màlaga
Madrid-Pamplona / Pamplona-Madrid
Madrid-Pamplona
Madrid-Santiago de Compostel·la / Santiago de Compostel·la-Madrid
Madrid-Santiago de Compostel·la
Madrid-Sevilla / Sevilla-Madrid
Madrid-Sevilla
Madrid-València / València-Madrid
Madrid-València
L’informe també assenyala tres rutes aèries més amb menys de quatre freqüències diàries per sentit i que podrien canviar-se per un viatge amb tren:
La Corunya-Madrid / Madrid-la Corunya
La Corunya-Madrid
Granada-Madrid / Madrid-Granada
Granada-Madrid
Logronyo-Madrid / Madrid-Logronyo
Logronyo-Madrid
Els autors d’aquesta anàlisi assenyalen que en totes les rutes identificades el temps total de viatge amb tren és inferior al necessari per cobrir els mateixos trajectes en transport aeri. En general, de fet, es tracta de trajectes que amb tren demoren un màxim de quatre hores i que en la majoria de casos tenen molta més freqüència que les rutes aèries. En el cas dels viatges entre Barcelona i Madrid, per exemple, es calcula que hi ha més de 40 trajectes diaris amb tren que demoren prop de 2,5 hores enfront menys de 10 rutes aèries que tarden 1,5 hores però que, per contra, requereixen desplaçar-se fins als aeroports (amb tota la inversió de temps que això comporta).
- Habitatge El milionari José Elías opina sobre comprar o llogar el 2025: "Si guanyes 2.000 euros al mes..."
- Consum Bon Preu accelera la seva expansió i obrirà 12 nous súpers aquest any
- 1.080 vivendes i un gran parc Una inversió milionària i el futur Clínic rellancen el sector Can Rigalt al nord de l’Hospitalet
- Educació L'escola 'miracle' al barri del Besòs de Barcelona: de suspendre a estar per sobre de la mitjana en català i extraescolars
- Totes les estrenes i tornades Les 10 sèries que no et pots perdre aquest febrer
- Criança El pediatre Carlos González aclareix la importància d’entendre i gestionar els desitjos infantils: «Cedir no és perdre autoritat…»
- Després les polèmiques declaracions de la 'consellera' Parlon Estigmatizar és pensar que trastorn mental és sinònim de violència
- Consells pràctics El truc casolà perquè la goma de la rentadora quedi com nova
- Nations league Espanya remunta contra Bèlgica amb dos gols en l’afegit
- EL PARTIT DE MENDIZORROtZA L’Espanyol afronta un partit amb valor doble a Vitòria