Educació a Catalunya
L’escola concertada aposta per la intel·ligència artificial per personalitzar els processos d’aprenentatge
Comienza el curso escolar 2023/2024 en Madrid /
Un equip format per uns 400 professors i membres d’equips directius de les escoles que formen la Federació d’Escoles Cristianes de Catalunya (FECC), que agrupa el 70% de les escoles concertades catalanes,ha estat treballant els últims dos anys en un «nou model educatiu» –l’escola del segle XXI– que confien poder desenvolupar entre els pròxims quatre i 10 anys i que, entre altres coses, pretén esprémer el potencial de la intel·ligència artificial (IA) per a la personalització dels processos d’aprenentatge, una cosa que, de fet, ja està començant a passar en algunes de les seves gairebé 400 escoles i instituts. És una de les propostes recollides al document de reflexions estratègiques elaborat a partir del llarg procés de reflexió i treball compartit i que es presenta aquest dijous a La Salle Bonanova durant el congrés Quòrum 23.
La secretària general de la Federació d’Escoles Cristianes de Catalunya (FECC) –i exconsellera d’Educació, Meritxell Ruiz– es mostra convençuda que la IA té un gran potencial per adaptar les metodologies a cada alumne en funció de les seves necessitats, i que aquest és el camí a seguir. «La tecnologia no ha sigut mai una fi sinó una eina; i el potencial de la IA per identificar les necessitats de cada alumne està demostrat; hem d’aprofitar-lo per millorar la nostra manera d’ensenyar», defensa Ruiz, que afegeix la necessitat de reflexionar també sobre els seus límits ètics i educar en la consciència crítica i els riscos, tant a l’escola com a casa.
Una de les estratègies presentades per la FECC se centra així en la «reinterpretació de la realitat educativa des de l’impacte de la digitalització», establint les bases per a la construcció d’una «veritable cultura digital», en la qual té un paper imprescindible tota la comunitat educativa. «Les famílies són agents actius essencials de la nostra proposta educativa», remarca.
Desenvolupament professional docent
Un altre dels grans reptes estratègics que Ruiz posa sobre la taula és la importància d’apostar pel «desenvolupament professional docent». «És imprescindible ajudar a fer créixer professionalment els docents, que és una cosa que va molt més enllà de la formació clàssica», apunta la secretària general de la federació, que afegeix la urgència d’oferir als mestres eines per saber quin mètode és necessari aplicar en cada moment, amb cada grup i cada alumne, una cosa per a la qual la IA pot ser una aliada necessària.
La reflexió estratègica de l’Escola Cristiana també apunta cap a la «redefinició del context relacional educació-societat» i aposta per «una concepció dinàmica del currículum atenent les noves necessitats en la construcció de les identitats personals i de la societat; donant importància a la incorporació de les noves sensibilitats respecte de la interacció amb els altres i amb el planeta».
Finalment, Ruiz posa èmfasi en la importància del treball en xarxa, una cosa que ja han començat a fer, per compartir les bones pràctiques entre els diferents centres, en la mateixa línia del desenvolupament professional docent.
Educació Mestres i professors Educació a Catalunya Col·legi Ensenyament concertat Intel·ligència artificial Família