De les xarxes socials a la taula

‘Realfooding’: el ‘‘influencer’’ Carlos Ríos obre el seu primer restaurant a Barcelona

Les dues empreses que van néixer dels seus consells a Instagram facturen en total quatre milions d’euros

‘Realfooding’: el ‘‘influencer’’ Carlos Ríos obre el seu primer restaurant a Barcelona

MANU MITRU

4
Es llegeix en minuts

Té 32 anys. Ha creat un moviment a les xarxes socials al voltant d’hàbits alimentaris saludables, ha escrit tres llibres al respecte, ha introduït als supermercats de tot Espanya una trentena de productes –«que suposen una alternativa sana a certes ofertes de grans marques»– i acaba d’obrir un restaurant al centre comercial Westfield Glòries de Barcelona i una food truck al Westfield La Maquinista. El dia que van obrir portes van esgotar existències. És Carlos Ríos, que suma més de cinc milions de seguidors a Instagram –el que ell anomena la seva «comunidad»– i que ha donat lloc al moviment que ja molts consideren com un estil de vida, el dels realfooders. Assegura que vol canviar les coses des de dins. I ha aixecat un negoci amb això.

Nascut a Huelva i amb part de la família a Sevilla, la seva primera opció era estudiar Medicina, com la seva mare, però no li va arribar la nota. Es va quedar a casa de la seva àvia a la capital andalusa i es va matricular en Nutrició, «una carrera bastant nova en aquell moment». Va començar a prendre consciència de «l’estreta relació que existeix entre alimentació i salut». I, una vegada llicenciat, va treballar com a nutricionista a la seva ciutat natal, on va descobrir que hi havia molta gent «que no sap alimentar-se correctament». Va ser en aquest moment quan va començar a idear un mètode que va anomenar realfooding, a partir dels estudis científics que parlen del menjar real i el processat, «per recomanar una compra saludable amb els productes que es venen».

La decisió d’emprendre

«Em passejava pels supermercats, explicava què són els ultraprocessats i per què no són una bona opció, i hi oferia alternatives. Ho difonia a les xarxes i, de cop, em seguia molta gent». Amb aquesta idea va començar a escriure el seu primer llibre, Come comida real (Paidós), i el 2019 es va decidir a deixar la consulta on treballava i emprendre. 

Es va instal·lar durant vuit mesos a Cambrils, on es va dedicar «de ple a les xarxes socials» i va acabar d’escriure. Va vendre 200.000 exemplars, dels quals es va emportar el 10% del preu de venda de cadascun, que «dona per menjar, però no per fer-se milionari». Una vegada publicat el llibre, va passar dels 500.000 al milió de seguidors, «va ser un xoc». Es va traslladar a Barcelona i, en aquell moment, va descobrir el negoci d’influencer: «Marques de bons processats em demanaven aparèixer a les meves xarxes i volien pagar-me per fer el que fins aquell moment havia fet gratis».

Tres seguidors dels seus comptes socials –dos advocats i un enginyer– es van posar en contacte amb Ríos per oferir-li crear una aplicació que facilités la informació nutricional dels diferents productes del supermercat com feia en els seus vídeos. Van presentar el projecte a un concurs del banc Santander i la Universitat Pompeu Fabra i van guanyar 10.000 euros amb els quals van posar en marxa MyRealfood, que va començar sent una app totalment gratuïta i es va convertir en freemiun (producte o servei bàsic gratuït, però que pot ser de pagament per a funcionalitats més avançades) a mitjans de l’any 2020. 

«Oferim plans de nutrició personalitzats per monetitzar», assenyala. Actualment, compta amb una plantilla de 26 persones i factura dos milions d’euros anuals. A més, ha registrat una altra empresa, RealFooding, que és la marca amb què difon la seva metodologia, en la qual treballen 10 persones i que genera un volum de negoci de dos milions més.

El març del 2021, RealFooding es va embarcar en el llançament de productes. «Certes companyies van començar a proposar-me posar la meva marca als seus productes i vaig decidir fer-ho –detalla– si em permetien intervenir en la producció i en l’elecció d’ingredients perquè fossin saludables». Així va néixer l’hummus, el gaspatxo, el salmorejo i fins a una trentena de productes RealFooding amb aliances amb firmes com Europastry, Hochland i Migasa. «Sens dubte, és el més difícil de tot el que he fet. El meu triangle és poder combinar desitjable, rendible i saludable. Costa molt fer-se un lloc», insisteix.

L’expert en ‘retail’ alimentari Enric Ezquerra –anteriorment conseller delegat de Condis i president executiu de Sánchez Romero– s’ha incorporat recentment com a soci per desenvolupar un nou pla estratègic a Realfooding que permeti a la companyia continuar creixent. 

Saber i comunicar

Notícies relacionades

Amb els productes en marxa, el 2022, li van proposar a Ríos obrir el delivery de menjar. Van començar a Madrid i després van saltar a Barcelona. I poc temps després responsables del grup Westfield li van oferir obrir un restaurant al centre comercial Glòries de Barcelona i una food truck a La Maquinista. L’estructura és similar a la dels productes: els nous socis posen la infraestructura, i Realfooding, el ‘know how’ i la comunicació. I per liderar aquest nou projecte, RealFooding to Eat, s’ha unit al grup Carlos Esteve, exdirectiu de Glovo.

No obstant, el somni de Carlos Ríos és obrir un supermercat on tots els productes siguin saludables, una opció que no descarta d’aquí a cinc anys. «De moment, el camí a seguir és oferir més productes en més supermercats. Ajudaré més si facilito bons aliments a molts supermercats d’Espanya que obrint un establiment en un lloc concret», conclou l’influencer.

Carlos Ríos, a la porta del seu primer restaurant a Barcelona /

Manu Mitru