Adolescents i tecnologia
Educació convoca un ‘consell escolar’ extraordinari per abordar la regulació del mòbil
Milers de famílies s’organitzen per retardar l’entrega del mòbil: «Tenir-lo als 12 anys no hauria de ser normal»
¿Prohibir el mòbil a l’institut? Els centres, dividits, mentre el Govern no es mulla
Francisco Villar, psicòleg: «La millor prevenció del suïcidi en els menors és limitar l’ús de les pantalles»
A1-184363058.jpg /
La regulació sobre l’ús del mòbil, la gran protagonista de (gairebé) tots els debats en l’inici d’aquest curs escolar, arribarà per fi la setmana que ve al Consell Escolar de Catalunya (CEC), en un debat extraordinari convocat pel president del consell, Jesús Vinyes, i per la directora general d’Atenció a la Família i Comunitat Educativa, Raquel García. Abans, aquest dijous, dia 9, el Consell Escolar Municipal de Barcelona (CEMB), «a causa de l’escalada i la centralitat que està agafant aquests dies el debat sobre la regulació de l’ús dels mòbils», ha decidit ampliar la convocatòria a tots els membres del CEMB i transformar la sessió de debat monogràfic en un ple extraordinari i canviar-ne el format d’‘online’ a sessió presencial; segons ha pogut saber EL PERIÓDICO. La pressió social ha portat la Conselleria d’Educació a agafar el toro per les banyes.
El tema és a l’agenda i l’ha posat la comunitat educativa: docents i famílies. Els primers, prohibint-ne o regulant-ne l’ús a l’institut (en alguns casos, per pressió de les famílies, i en d’altres, per iniciativa pròpia, al veure’s superats); i les segones, amb un moviment de base de famílies organitzades –de moment, via grups de WhatsApp i Telegram– per acabar amb la pressió social que porta a comprar el primer ‘smartphone’ als 12 anys, amb el pas de l’escola de primària a l’institut. Un moviment que en poques setmanes ha obtingut un impacte inesperat pels seus propis impulsors, arribant a les 10.000 famílies a tot Catalunya (i amb grups ‘germans’ que han començat a néixer en altres punts de l’Estat com Madrid i Mallorca).
Són dos debats paral·lels –una cosa és regular què passa a l’escola i una altra molt diferent, què fem a casa– però estan estretament vinculades: si els nens no tenen mòbil no el portaran a l’escola.
Sobre el primer, ara com ara el departament posa tota la pressió en la direcció dels instituts, delegant la responsabilitat a cada centre via la famosa autonomia de centre. «Hi ha centres que tenen prohibida l’entrada de mòbils, però això és una qüestió que ha de quedar recollida en les normes de funcionament de cada centre. Aquestes decisions s’han de parlar i treballar dins del consell escolar de cada centre. L’entrada dels mòbils als centres no és dolenta per se. Aquí hi ha una qüestió prèvia que és la formació en un bon ús del mòbil en què també han de participar les famílies», responia la consellera Anna Simó en una entrevista a aquest diari realitzada el 31 d’agost, abans que esclatés la polèmica.
«M’agradaria que Catalunya fos exemple per tenir uns consells escolars on les famílies i els docents puguin prendre decisions com aquesta a partir d’evidències; però que aquest no sigui un debat que vingui de dalt a baix. Verticalment no serveix», afegia la consellera en la mateixa entrevista.
Dues setmanes més tard, el conseller de Salut, Manel Balcells, parlant de la futura llei d’addiccions que prepara el Govern, afirmava que la nova norma podria permetre regular l’ús dels telèfons mòbils en escoles i instituts. «Els problemes de comportament alimentari van molt lligats a les pantalles i la pressió estètica que comporten les xarxes. Això es trasllada al fet que la nostra joventut està entrant en molts temes de salut mental, i fins i tot es tripliquen els intents de suïcidi», afegia Balsells.