Educació a Catalunya
Aragonès insisteix a ‘educar’ en l’ús del mòbil, però anuncia un procés de regulació
Més de la meitat dels instituts catalans ja han regulat l’ús del telèfon mòbil
El consum del mòbil es dispara entre adolescents: un de cada tres l’utilitza més de tres hores al dia
Milers de famílies s’organitzen per retardar l’entrega del mòbil: «Tenir-lo als 12 anys no hauria de ser normal»
La consellera d’Educació s’ha pronunciat aquest dimecres al Parlament sobre la regulació de l’ús del telèfon mòbil a les escoles i als instituts, el tema estrella en aquest inici de curs. Simó ha assegurat que el 53% dels instituts catalans ja n’han regulat l’ús, segons les dades de l’enquesta que ha fet al conjunt de centres educatius, i ha insistit que la seva aposta no és prohibir, sinó educar». «No es tracta tant de prohibir, sinó d’educar els joves en el seu ús; que s’enfrontin amb criteri als continguts que es poden trobar a les xarxes i estableixin relacions sanes», ha assenyalat Simó, que ha respost a la pregunta de la diputada de Junts, Judith Toronjo, que l’ha acusat «inacció» davant l’assumpte que inquieta les famílies amb nens i nenes preadolescents. «Fan falta directrius clares», ha criticat Toronjo, que ha demanat a la consellera que lideri la regulació.
«Convivim en un entorn en el qual l’abús del mòbil està generant controvèrsia i tenim la necessitat d’educar en la cultura digital, tant en la dimensió social com en l’eina d’aprenentatge, una cosa que fa anys que fem i en la qual crec», ha assenyalat la consellera, que ha confirmat que començaran de manera immediata un procés participatiu en tots els serveis territorials, en el qual participaran no només membres de la comunitat educativa, sinó també altres professionals, com pediatres, per establir un marc general per a la seva regulació.
Com a pares hem de fer un esforç per donar exemple als nostres fills
President de la Generalitat
Aquest dijous hi ha convocat un ple extraordinari del Consell Escolar de Barcelona (CEB) per iniciar el debat sobre l’assumpte, i la setmana que ve un Consell Escolar Català (CEC).
Durant la mateixa sessió parlamentària, la diputada dels Comuns Jéssica Albiach ha interpel·lat sobre la mateixa qüestió el president, que ha respost que «la digitalització porta beneficis, però també reptes i problemes». Aragonès ha defensat que «els problemes de salut mental i trastorns de conductes no neixen amb la difusió de les xarxes», però ha admès que aquestes «els amplifiquen».
«És imprescindible actuar en aquest àmbit, acompanyar les famílies i actuar en l’àmbit educatiu. Com a pares hem de fer un esforç per donar exemple als nostres fills. Cal acompanyar les famílies», ha prosseguit el president.
El president ha apuntat també que «hi ha disparitat d’opinions sobre si és necessari regular i limitar la presència dels mòbilsa l’escola o directament prohibir». Per això, ha prosseguit, vehicularan la decisió a través del Consell Escolar.
«El debat ha de culminar els pròxims mesos amb unes pautes, un marc de referència que no prefiguro quin ha de ser i que alterarà la vida dels centres sigui quina sigui la solució. Necessitem que tothom s’hi impliqui», ha assegurat el president, que s’ha compromès que el Govern recolzi les conclusions del Consell». «Però és necessari treballar fora de l’aula, i això vol dir acompanyar les famílies perquè els seus fills tinguin una vida social sana», ha conclòs.
El repte del ‘bullying’
Simó ha respost també sobre violència escolar. «És un problema gravíssim que hem d’afrontar. El 2021 es va crear la USAV per donar resposta a aquestes violències i des d’aleshores el servei no ha parat de créixer; avui està format per un equip interdisciplinari d’una vintena de professionals», ha explicat la consellera, que també ha assenyalat que l’actual campanya per donar a conèixer el servei entre l’alumnat busca «conscienciar els nens perquè no callin davant la injustícia», «la manera de canviar la societat».
Anna Simó Educació Govern Mestres i professors Educació a Catalunya Parlament Mòbils Col·legi Pere Aragonès Família Adolescents