Educació a Catalunya
El 12% dels centres que regulen l’ús del mòbil el deixen consultar al pati
Aquest dijous comença el procés participatiu per establir les bases de la regulació del mòbil als instituts catalans
El Govern anuncia un marc regulador de l’ús del mòbil a les escoles en el termini d’«uns mesos»
El moviment Adolescència sense Mòbil s’estén per Espanya: «Que el nen sense telèfon no sigui el rar»
A1-173643318.jpg /
El problema no és nou. La preocupació als instituts no comença aquest curs ni el passat. El que ha canviat, i de quina manera, és que ha passat de ser una qüestió (més) que cada centre gestionava com podia (i considerava), de portes endins, gairebé com una qüestió personal, privada, a situar-se en un tema central en el debat públic: ¿què estem fent, com a societat, davant un problema de salut pública? ¿En quin moment es va considerar ‘normal’ donar un ‘smartphone’ a un nen de 12 anys?
El curs començava el 6 de setembre amb una notícia que destacava sobre la resta: cada vegada eren més els centres que, desbordats, havien decidit declarar-se espais lliures de mòbils. Els cartells d’‘apaga el mòbil, encén la ment’ –en cinquanta mil variables diferents– formen part ara com ara del paisatge habitual als passadissos dels centres, que havien arribat a una situació insostenible, sobretot entre classes i als passadissos.
Una decisió que cada institut va prendre acollint-se a l’autonomia del centre, seguint la seva intuïció –i conscients que «allò calia parar-ho»– però sense un marc regulador clar i amb la conselleria obertament contrària a la prohibició.
«Des de baix»
La conselleria ha assenyalat sempre que la regulació del mòbil als centres educatius no podia baixar des del seu despatx, sinó que havia de debatre’s des de baix, una cosa que de fet ja havia passat sense cap tutela del deparament, mínim en el 53% dels centres educatius, on l’ús d’aquests dispositius ja està recollit a les Normes de Funcionament de Centre (NOFC).
El secretari de Transformació Educativa, Ignasi Garcia Plata, i el president del Consell Escolar de Catalunya, Jesús Vinyes, han presentat aquest dijous els resultats de l’enquesta feta l’últim trimestre del curs passat als centres per tenir una radiografia clara del punt en el qual som i començar a establir les bases per a un marc regulador comú, que el mateix president Aragonès es va comprometre al Parlament a tenir en uns mesos.
El 26,24% dels centres que ja regulen l’ús del mòbil no permeten al seu alumnat portar-lo a classe
Les dades de l’enquesta assenyalen que el 12% dels centres que regulen d’alguna manera l’ús del mòbil [el 53% del total] el deixen consultar al pati (que no ho facin és una de les grans reivindicacions de les famílies organitzades contra l’abús de l’ús d’aquest dispositiu, que no entenen com pot estar permès que els nens juguin a Animal Crossing al pati de l’escola). La realitat és complexa. Un exemple és el cas de l’IE El Til·ler, al barri del Bon Pastor, a Barcelona, la direcció del qual va decidir tornar a permetre l’ús del mòbil al pati (només a l’hora de l’esbarjo) perquè van veure que per al seu alumnat era «una necessitat». «Per a ells sortir a veure si els han posat un ‘like’ és tan necessari com sortir a beure aigua», explicava fa pocs dies en una entrevista en aquest diari la seva directora.
L’enquesta, que van respondre un 85,7% dels centres, també apunta que el 26,24% dels que ja regulen l’ús del mòbil no permeten al seu alumnat portar-lo a classe.
Educació Mestres i professors Educació secundària Educació a Catalunya Mòbils Col·legi Família Adolescents