Un nanosegon al metavers

Black Friday: ¿‘fast fashion’ o roba 4.0?

Les xarxes socials impulsen a la constant rotació de tendències i al consumisme desenfrenat de la moda ràpida

Al capítol d’avui parlem amb la periodista Rocío Soler, sobre les contradiccions en el món de la moda

Black Friday: ¿‘fast fashion’ o roba 4.0?

Generador de imágenes de la IA de BING para T21/Prensa Ibérica, desarrollada con tecnología de DALL·E.

2
Es llegeix en minuts
Judit Figueras, Pilar Enériz, Anna Solà
Judit Figueras, Pilar Enériz, Anna Solà

Periodistes

ver +

La moda és una de les indústries més contaminants del món: representa el 10% de les emissions de gasos amb efecte hivernacle, segons un informe de la Conferència de l’ONU sobre Comerç i Desenvolupament. Les xifres són especialment alarmants si parlem d’un dels recursos més preuats en un episodi de sequera com l’actual, l’aigua; fabricar uns pantalons consumeix més de 2.100 litres d’aigua, i fins a 2.700 per fabricar una samarreta de cotó.

Malgrat que les xifres són preocupants, gran part de la societat avança en sentit contrari, de la mà de la constant rotació de les tendències i el consumisme desenfrenat del ‘fast fashion’, les rebaixes i les jornades com demà, el Black Friday. Sens dubte, comportaments que també generen una gran quantitat de residus tèxtils que acaben en abocadors i contribueixen a la problemàtica de contaminació. 

Al capítol d’avui d’‘Un nanosegon al metavers’ reflexionem i debatem entorn de l’impacte de les xarxes socials i els ‘influencers’ en la moda en motiu del Black Friday. Ho fem amb la periodista Rocío Soler, per abordar les contradiccions que hi ha al món de la moda. ¿Hem de seguir les tendències i comprar ‘fast fashion’ o comprar peces atemporals en marques ecoresponsables? 

Pots escoltar el capítol d’avui a Spotify, iVoox, Apple Podcast, Google Podcasts, Podimo i Amazon Music. Se n’estrena un nou capítol els dimarts, cada 15 dies. A més, pots seguir tota l’actualitat del pòdcast a Instagram, Twitter i TikTok.

Roba intel·ligent com a resposta

Davant la moda d’‘utilitzar i tirar’ sorgeixen diferents moviments responsables tant amb l’entorn com amb les societats, com les botigues i marques de quilòmetre zero i els ‘influencers’ amb un ‘lifestyle’ eco. Una altra resposta a aquest fenomen és la roba intel·ligent o la moda 4.0, que incorpora la tecnologia per a millora la usabilitat i la vida útil de les peces. 

Notícies relacionades

Pilar Enériz, a la seva secció, ens introduirà en el mercat de la roba intel·ligent a Espanya i totes les seves possibilitats a través de sensors i materials d’última generació. També coneguda com a ‘tèxtils electrònics’, o ‘peces intel·ligents’, està dissenyada i fabricada amb la integració de tecnologies intel·ligents com ara sensors, transmissors i receptors en teles que ajuden a monitorar les condicions físiques i les activitats corporals del consumidor.

Armaris càpsula

Una altra alternativa, especialment popular a TikTok, és la creació d’armaris càpsula. Consisteixen en la combinació de peces bàsiques, atemporals, que es poden combinar amb qualsevol cosa sense que passi de moda. Això és el que ens explicarà Anna Solà, a la seva secció dedicada a TikTok.

En capítols anteriors