El ministre Puente, sobre la bonificació del transport públic: «En un horitzó no gaire llunyà, la política serà una altra»

RICARD CUGAT

2
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El 6 de novembre, en l’ocàs del seu mandat, la ja exministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana Raquel Sánchez va assegurar que la voluntat del Govern central és mantenir els descomptes en els preus dels abonaments de transport de cara al 2024. Va avançar, també, que l’Executiu treballa amb la idea que les bonificacions siguin «estructurals» per a determinats col·lectius. Aquest divendres, el flamant ministre de Transport i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, ha visitat Barcelona i ha aprofitat per defensar que les rebaixes no poden ser eternes. «El preu del bitllet ens va ajudar a recuperar usuaris en l’era postpandèmica, però arribarà un moment, en un horitzó no gaire llunyà, en què la política serà una altra».

Un tren de l’R1 de Rodalies /

Manu Mitru

Se sol dir que un servei públic perd essència en el moment en què és gratuït (cosa que en aquest cas només passa amb el títol recurrent de Rodalies). La ciutadania deixa de valorar-ho perquè no ho monetitza, perquè no l’implica, perquè no li requereix un esforç econòmic més enllà del que es deriva dels seus propis impostos. La mesura es va anunciar el setembre del 2022, un any després que es posés fi a molts dels peatges que el 2021 acabaven la seva concessió. Una de freda i una de calenta, es podria dir. Lluny queda l’ajuda de 20 cèntims per litre de gasolina que es va aplicar entre abril i desembre del 2021.

¿Renovar fins quan?

Notícies relacionades

El transport públic és una prioritat i ha sigut la gran aposta del Govern central per protegir la ciutadania de les conseqüències econòmiques de la invasió russa d’Ucraïna i, alhora, combatre la inflació i reduir la nostra dependència energètica i el consum de combustibles fòssils, va dir Sánchez, a principis de novembre. La decisió oficial sobre la continuïtat de les bonificacions encara no s’ha pres, i cal veure com reaccionen i quin paper hi juguen després les administracions autonòmiques i locals, que també han complementat les ajudes durant aquest any llarg. A un mes que comenci el 2024, sembla difícil que es reverteixi de cop, però qui sap si serà per a tot l’any o si la subvenció s’anirà renovant de manera trimestral o semestral per no hipotecar un exercici sencer.

Un usuari del metro utilitza els nous títols de transport de la T-mobilitat /

Manu Mitru

Puente, que ha participat en unes jornades sobre mobilitat sostenible organitzades per elDiario.es, ha explicat que el seu ministeri està dialogant amb el d’Hisenda i Funció Pública, liderat per María Jesús Montero, per «donar forma» a la renovació de les ajudes per a l’ús del transport públic. La decisió, en qualsevol cas, ha d’arribar sí o sí abans del 31 de desembre. I en l’horitzó, aquesta voluntat de bonificar la mobilitat dels que més ho necessiten. Sense oblidar que, tot i que s’eliminin totes les ajudes, el viatger continuarà pagant, amb el seu bitllet, només la meitat del que realment costa el seu desplaçament.