metall desitjat

Els punts negres del robatori de coure

Els punts negres del robatori de coure

ZOWY VOETEN

3
Es llegeix en minuts
Germán González
Germán González

Periodista.

ver +

La Borsa de Metalls de Londres, el mercat financer més gran del món sobre aquests materials, establia una pujada del preu del coure aquest inici del 2024 gràcies a l’increment de l’activitat industrial de la Xina, consumidor mundial de metalls. D’aquesta manera, el preu a tres mesos del coure s’estableix a 8.564 dòlars per tona mètrica i no es descarta que pugui continuar pujant, ja que la Borsa de Futurs de Xangai té unes existències molt baixes, unes 30.905 tones, la meitat del nivell que hi havia a finals del 2022.

Tot i que moltes vegades no en siguin conscients, els lladres de coure estan subjectes a aquesta macroeconomia. Aliens a les tendències del mercat borsari, saben que robar aquest metall pot ser un negoci molt lucratiu si després el venen a ferrovellers i altres intermediaris d’aquest mercat negre a un preu més car.

Pols d’atracció

Per això, les infraestructures bàsiques, com zones ferroviàries, depuradores o altres instal·lacions, s’han convertit en pols d’atracció per a aquestes bandes organitzades que operen a Catalunya i que s’han convertit en un autèntic maldecap per als gestors d’aquestes empreses. Al valor del material sostret s’hi sumen els desperfectes que causen els lladregots quan entren a robar.

Sens dubte, el principal perjudicat per aquests assalts és Adif. En els últims quatre mesos de 2023, es van registrar 54 robatoris de material ferroviari a Catalunya, especialment de cable de coure, segons dades de l’empresa facilitades a EL PERIÓDICO. Remarquen que la majoria de sostraccions es donen en l’entorn de Barcelona, on s’han multiplicat per sis els robatoris si es comparen els mesos de setembre a desembre del 2023 amb els del 2022.

En el conjunt del 2023 es van registrar 143 robatoris o intents de robatori a Catalunya davant els 70 que es van produir el 2022, un increment del 104%. La província més afectada és Barcelona, que registra 99 successos el 2023 per 36 en tot el 2022. A Tarragona, l’any passat es van produir 34 incidents, davant els 17 del 2022. A Lleida, 10 episodis el 2023, igual que el 2022. L’única província que registra un descens és Girona, amb un únic episodi l’any passat davant els 7 de l’anterior.

Els punts negres dels robatoris, segons Adif, són dos. D’una banda, l’entorn de Castellbisbal, Cerdanyola i la zona del Vallès Oriental, on s’estan executant les obres de duplicació de via de l’R3 de Rodalies. I d’altra banda, el tram Terrassa-Manresa, en el qual es realitza la implantació del Sistema Europeu de Gestió del Trànsit Ferroviari, més conegut per les seves sigles en anglès ERTMS (European Rail Traffic Management System). Els robatoris i furts de coure són més nombrosos en aquestes zones i atrauen grups organitzats que aprofiten la major presència del metall degut precisament a les obres per assaltar les instal·lacions.

Malgrat que els lladres no acostumen a conèixer les fluctuacions de la borsa, l’increment de robatoris està relacionat amb l’augment del preu del metall, que també està més ben pagat. És la llei de l’oferta i la demanda. Adif confirma que en els últims mesos s’ha produït un increment del preu dels materials al mercat negre.

Reforç de la vigilància

Notícies relacionades

Els grups organitzats tenen més disponibilitat per concentrar-se en diversos punts buscant coure, en accions ràpides i aprofitant que de vegades hi ha poca seguretat. No obstant, els Mossos d’Esquadra han reforçat tant la vigilància preventiva com la comunicació amb empreses del sector perquè adoptin mesures de protecció davant els assalts com càmeres de seguretat o alarmes, entre d’altres. També se’ls insisteix en la necessitat de guardar el material en magatzems quan no s’estigui treballant, ja que els robatoris es produeixen quan no hi ha operaris.

En aquest sentit, Adif va incrementar les mesures de seguretat al reforçar patrulles de vigilància en els punts amb més concentració d’assalts, a més de denunciar cada robatori per perseguir els responsables, principalment bandes organitzades, i mantenint una estreta col·laboració amb els Mossos d’Esquadra. Per al gestor ferroviari aquesta estratègia ha permès la detenció de sospitosos, molts d’ells multireincidents, en l’entorn de les obres o vies, que han sigut posats a disposició policial.

Temes:

Adif Robatoris