Educació crearà una borsa "fixa" de docents substituts

Simó planteja com a mesura extraordinària la creació, per al curs vinent, de grups estables de docents per cobrir les baixes en escoles i instituts.

Educació crearà una borsa "fixa" de docents substituts

helena lópez

2
Es llegeix en minuts
Helena López
Helena López

Redactora

Especialista en Educació

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Després de diversos cursos en què la dificultat de cobrir les baixes de docents en determinades zones i especialitats –de grec a matemàtiques i de català a tecnologia– s’ha convertit en un veritable maldecap per a les direccions dels centres, la consellera d’Educació, Anna Simó, ha plantejat, "com a mesura extraordinària per millorar el procediment de cobertura de vacants", la creació per al curs 2024-2025 de "grups estables de docents substituts".

Es tractaria d’uns grups especials als quals, si s’hi inscriu un mestre o professor de la borsa, podria optar a places assegurades de l’1 de setembre al 31 d’agost.

Fonts del Departament d’Educació van assenyalar ahir que es tracta d’una proposta que la conselleria ha posat sobre la taula i que "s’està treballant amb els sindicats". Un dels problemes per poder trobar perfils per a aquestes baixes de difícil cobertura és que rarament algun professional qualificat deixarà la feina en una empresa privada per cobrir una baixa de dues setmanes (un cas que passa molt sovint en la formació professional).

Així, el fet d’oferir contractes per a tot el curs facilita als professionals fer el salt a l’educació. Durant les setmanes en què aquests docents no cobreixin cap baixa, treballaran en els serveis territorials de la seva zona.

El cobriment de vacants és un problema que s’havia enquistat en el sistema educatiu català. Dilluns passat, el sindicat Ustec, majoritari en educació primària a Catalunya, va presentar un informe en el qual assegurava que, des de l’1 de gener, el 31% de les substitucions de docents no havien sigut cobertes. En un comunicat, l’organització va afegir que la xifra ascendeix al 46% en secundària.

Segons aquest estudi, es va arribar a 431 places sense adjudicar el 8 de setembre i, qualsevol dia de nomenaments del primer trimestre, la xifra es va situar per sobre de les 200 places no cobertes, a més de les vacants per a les quals no es troba personal.

Pocs dies abans, el 24 de gener, la consellera Simó va admetre al Parlament que el Departament comptava aquell dia amb 418 substitucions "de curta durada" pendents en instituts de tot Catalunya, a més de 22 vacants no cobertes "que s’han de cobrir fins a final de curs".

Gravetat en batxillerat

La xifra és altament variable, perquè cada dia hi ha docents que es reincorporen a la feina i d’altres que agafen la baixa.

Notícies relacionades

De fet, el curs passat es van viure situacions greus en batxillerat, sobretot a segon, any decisiu per preparar la selectivitat. En aquest sentit, un grup d’alumnes de l’institut Banús, de Cerdanyola (Vallès Occidental), va decidir renunciar a l’examen de selectivitat d’Electrotècnia al no haver tingut un professor en aquesta matèria durant un trimestre sencer.

Tot i que el problema ve d’abans, la falta de docents i les "places de difícil cobertura" va empitjorar el gener del 2023, amb la reivindicada contractació de més de 3.500 docents per aplicar la retallada d’una hora lectiva dels professors, una mesura que es va introduir a meitat de curs i que va buidar la borsa de substituts en especialitats i territoris que anaven justos de personal. Una de les assignatures més afectades va ser tecnologia.