EDUCACIÓ A CATALUNYA

El pla de rescat de les biblioteques escolars encara no ha arrencat

La conselleria afirma que «en els pròxims dies» convocarà el concurs per triar els 50 centres del projecte concebut per revertir el fiasco en compressió lectora i que havia de començar al setembre

El pla de rescat de les biblioteques escolars encara no ha arrencat

olga pereda

2
Es llegeix en minuts
Helena López
Helena López

Redactora

Especialista en Educació

Ubicada/t a Barcelona

ver +

L’última setmana de maig del 2023 es feien públics els resultats catalans de l’últim PIRLS (Progress in International Reading Literacy Study), l’estudi que avalua el nivell de comprensió lectora de l’alumnat de quart de primària. Unes dades 15 punts per sota dels obtinguts en l’anterior informe (del 2016), i que situen l’alumnat català molt per sota de la (ja dolenta) mitjana espanyola. Així, mentre el global espanyol obté una puntuació de 522 punts (10 per sota de la mitjana de l’OCDE, situada en 532), a Catalunya aquesta xifra baixava fins a 507, només per sobre de Melilla (498) i de Ceuta (496).

En paral·lel a aquests resultats –i en la línia del confirmat mesos més tard per PISA–, el Departament d’Educació va presentar un pla de mesures per redirigir la situació. L’estrella era un pla de rescat –tot i que pilot– per a les abandonades biblioteques escolars (segons les últimes xifres oficials, més del 40% de les escoles catalanes no tenen biblioteca escolar, malgrat estar-hi obligats per llei) emmarcat en el Pla Nacional del Llibre i la Lectura, que, segons van anunciar al maig, començaria el setembre del 2023 en 50 centres públics i que encara no ho ha fet.

Ara com ara, el Govern de la Generalitat encara no ha convocat el concurs perquè els centres que vulguin aspirar a participar en el pla pilot –finalment en seran 35 de públics i 15 de concertats– puguin apuntar-se. Fonts del Departament asseguren que la convocatòria es realitzarà "en pocs dies", i que "tot està a punt" perquè el pla arrenqui "abans de Setmana Santa". És a dir, dos trimestres tard.

El primer retard –d’anunciar-ho per al setembre, al maig; a fer-ho per al gener, al juliol– es va explicar ja durant la presentació al Palau de la Generalitat del conjunt del Pla Nacional del Llibre i la Lectura, moment en què també es va anunciar el canvi de criteri (primer havien de ser totes públiques, però després es va introduir la fórmula públiques i concertades "en la proporció del pes que tenen en el conjunt del sistema educatiu").

Burocràcia

Però va arribar el gener i el pla tampoc es va posar en marxa. Per qüestions burocràtiques, resumeixen des del departament, que també remarquen que "tot està preparat". La mateixa veu apunta que ja han parlat amb "els centres susceptibles de participar en el pilot" –escoles que disposen de biblioteca, tot i que infrautilitzada o directament tancada, i d’un equip amb ganes–, que estan esperant que surti "ben aviat" la convocatòria, així que "el procés anirà ràpid". Afegeixen també que hi ha "un cert marge", per si es presenten més de 50 escoles, perquè ningú amb ganes i que compleixi els requisits en quedi fora.

Notícies relacionades

La conselleria assenyala també que ja ha tancat el procés de selecció de personal, i que espera poder materialitzar la contractació dels bibliotecaris "durant els pròxims dies".

El Pla de millora de les biblioteques escolars de Catalunya (PLAMIB) durarà tres anys i inclou la formació específica del coordinador de la biblioteca escolar i els membres de la comissió (l’equip impulsor). Una formació que toca temes com la necessitat de repensar els espais físics i les col·leccions, la relació amb l’entorn, la inclusió i la cohesió social, la innovació, el suport al currículum –una de les raons de ser de les biblioteques escolars–, la dinamització cultural i l’impuls a la lectura.

Temes:

Biblioteques