El 59% dels geriàtrics tenen llista d’espera de més d’un any
La Conselleria de Drets Socials presenta un cercador de centres que recull el temps d’espera per accedir a una plaça. En un 17% dels casos és de més de tres anys.

El 59% de les residències geriàtriques de Catalunya tenen llista d’espera de més d’un any. En un 17% dels casos, la llista d’espera és de més de tres anys, i en un 42%, l’espera és d’entre un i tres anys. En el 40% restant, l’espera és inferior a un any. La que més demora acumula per entrar és la residència de la Fundació Privada Asil Inglada Via, a Vilafranca del Penedès, amb una mitjana de cinc anys i 10 mesos per a una de les 10 places públiques de les quals disposa. La segueix en el rànquing la de Sanitas Sagrada Família de Barcelona, amb cinc anys i mig de demora per accedir a una de les 15 places públiques.
Les dades les va aportar ahir la Conselleria de Drets Socials després de presentar el primer cercador públic de geriàtrics a tot Espanya. Actualment, el cercador informa sobre el temps d’espera per accedir a una plaça, però la idea del Govern català és que reculli també les actes del servei d’inspecció pública de cada una de les residències. "Volem oferir informació a la ciutadania perquè les persones puguin escollir millor on volen ser ateses i cuidades", va explicar el conseller Carles Campuzano.
Per primera vegada, el Govern publica en un cercador la mitjana del temps d’espera que registren el miler de geriàtrics i els més de 800 centres de dia per a persones grans que hi ha a Catalunya. "Conèixer l’estat de la llista d’espera és rellevant i un indicador de qualitat de la residència", va assenyalar el conseller. Campuzano va admetre que en aquests moments hi ha unes 12.000 persones que esperen una plaça en una residència pública o concertada.
En aquest cercador públic es poden consultar un a un els geriàtrics, centres de dia, vivendes tutelades i serveis d’àmbit rural. Els centres aporten fotografies, però també hi consta informació relacionada amb el nombre de places públiques i privades, qui gestiona el geriàtric i quins serveis ofereix. Entre la informació també hi figura la direcció i el número de telèfon.
El Govern va anunciar l’eina l’11 d’octubre, en una compareixença parlamentària sobre el cas del geriàtric Aragó. Aleshores va dir que en aquest cercador també es farien públiques les actes del servei d’inspecció als geriàtrics i centres de dia. "Mantenim el compromís d’incorporar-hi informacions referents a les inspeccions que s’efectuen als centres residencials. Quan ho fem serà un salt cap endavant en matèria de transparència", va prometre el conseller Campuzano. Avui dia es dona la incongruència que mostra amb normalitat els geriàtrics que la justícia investiga per la seva possible participació en la mort de residents i que han sigut sancionats, com és el cas de la residència Fiella de Tremp o el geriàtric Aragó de Barcelona.
Notícies relacionadesServei d’inspecció
Marta Segura, directora general de l’Autonomia Personal i la Discapacitat, va detallar que estan estudiant si publiquen només les actes del servei d’inspecció o també fan públiques les multes i sancions proposades. A més, va explicar que ampliaran el cercador amb la resta de centres de persones amb discapacitat o problemes de salut mental. La idea és que els usuaris es puguin registrar en aquests serveis des de la web. "D’aquesta manera entrarem al segle XXI", va assenyalar Segura.
- Responsables de 19.000 menors Drets Socials cessa la directora general i el subdirector d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (DGAIA)
- Pòdcast a Youtube José Elías, sobre el gran problema dels joves: «O espavilen o vindrà…»
- Les enemigues de l’‘hamami’
- Futbol Thiago Alcántara, Jordi Alba i l’exlíder local d’ERC postulen precandidatura conjunta a la presidència del CE l’Hospitalet
- Amanda Hughes: "No hi ha cap altre lloc com Barcelona"
- Ple al Parlament El Govern assegura que el traspàs de Rodalies servirà perquè els trens funcionin millor
- Mobilitat ferroviària El 24% dels 272 trens de Rodalies i Regionals estan fora de servei
- Finances Catalunya aprova la pujada de la taxa turística, però estudiarà que no s’apliqui per igual a tots els municipis
- Investigació La companyia catalana Parlem va presentar al Barça un projecte gairebé idèntic al del moldau Birladeanu una setmana abans de registrar-se New Era a Espanya
- Vandellòs presenta al·legacions contra el projecte de construcció d'un magatzem nuclear