La sequera impacta també les aules
Les escoles i instituts catalans estan introduint la gestió de l’aigua als seus projectes pedagògics. Cartells a tots els lavabos recorden la importància d’estalviar-ne.

En l’institut escola La Tordera de Santa Maria de Palautordera (Vallès Oriental) la tradició marca que són les famílies de segon de primària les encarregades de construir amb les seves mans (i idees) el Rei Carnestoltes. Aquest any ha sigut Reina i amb un tema molt clar: l’aigua. Van crear una treballada Reina Carnestoltes convertida en una mena de deessa pagana de la pluja arribada des de Pandora, amb una enorme gota a la sivella del cinturó per conscienciar els petits sobre la sequera, i la invocació de qui va funcionar tant que va remullar la jornada de carnaval.
La sequera s’ha colat aquest curs a les escoles i instituts catalans de mil maneres (amb més o menys intensitat), ja que l’escola (per sort) difícilment és aliena a les qüestions que marquen no només l’agenda, sinó el dia a dia (i el futur) dels nens. L’IE La Tordera no és en absolut l’únic amb un carnaval que va girar al voltant de la sequera [a més de la Reina de l’Aigua, l’alumnat d’infantil es va disfressar de gotes de pluja, de núvols, de llamps...]. A l’escola Dovella, al barri del Clot, a Barcelona, els nens de quart de primària són els encarregats d’elaborar el monarca que mana a l’alumnat anar a l’escola en pijama o amb una sabata de cada. Aquest any també el van fer blau i recordava la importància d’estalviar aigua pel bé comú.
En el cas de l’alumnat de quart de primària de la Dovella, a més, el treball al voltant de l’aigua està tenint lloc durant gran part del seu dia a dia. Tot va començar perquè, de manera casual, els nens van observar els cartells al metro i als quioscos, d’"emergència per sequera" i ho van comentar a classe. "Els vaig dir que m’enviessin fotos d’on els havien vist, per què eren allà... i va sorgir una primera pregunta: ¿l’aigua sempre és bona? A partir d’allà comencem a pensar en la relació entre els humans i l’aigua, les conseqüències i van sortir una sèrie de subtemes: tsunamis, inundacions, sequera, la contaminació de l’aigua, els éssers que viuen a l’aigua i depenen de l’aigua, quines plantes necessiten més aigua per viure, quines no", relata Natàlia Gamarra, tutora del grup, que, a partir d’allà, els va preguntar què volien saber sobre la relació dels humans amb l’aigua. D’allà va sorgir tota una altra sèrie de preguntes que estan intentant resoldre des de les diferents matèries.
Petjada hídrica
La sequera, per exemple, a partir de notícies a la premsa. Van calcular també la seva petjada hídrica i ara comencen un treball interdisciplinari per calcular l’aigua que gasta l’escola per exposar-lo després a la resta de grups juntament amb possibles mesures a prendre com a grup. El treball per projectes era això.
Notícies relacionadesMés enllà de projectes, en alguns casos, els currículums competencials han obert la porta a infinitat d’experiències semblants, tant a primària com a secundària. A l’IES Investigador Blanxart de Terrassa (Vallès Occidental), per exemple, els alumnes de primer d’ESO fan un projecte sobre el canvi climàtic i què podem fer per evitar-lo, en què es parla de les seves conseqüències, com la sequera. I al projecte de tercer treballen sobre l’efecte del canvi climàtic en la meteorologia i analitzen dades relacionades amb la sequera.
N’hi ha prou amb una enquesta ràpida per concloure que el treball de conscienciació –i de comprensió del món– es fa des d’infantil i primària, a classe, als lavabos i a les festes, tant a les escoles més innovadores com a els més tradicionals. Un altre exemple: Examen de Medi de tercer de primària sobre el cicle de l’aigua a l’IE Pallerola de Sant Celoni: "El dia que vam anar a veure en quin estat es trobava la riera de Pertegàs. ¡Ens vam adonar que faltava aigua! Ara que ja estàs fet un expert en el tema, explica per què creus que la riera no té aigua; explica les conseqüències que això comporta i proposa dues recomanacions per a, entre tots, fer un bon ús de l’aigua".
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- ¿Un altre gol de Laporta?
- Ajuts socials Ja és oficial: Així pots sol·licitar el nou ajut de 700 euros compatible amb l'Ingrés Mínim Vital
- Postureig 'low cost' La mariscada més barata d'Espanya se serveix a palades a Barcelona
- El resort de luxe SLS Barcelona obrirà amb descomptes l’1 d’abril
- BCN detecta un frau amb les entrades gratis al parc Güell dels veïns
- Escapades El poble més pintoresc de Catalunya per visitar al febrer és un paradís modernista amb una festa que omple de color l'hivern
- Futbol La seu espanyola del «líder mundial en connectivitat» que serveix el Barça és un domicili particular del barri de Sant Andreu
- Ficció en català Les apostes de 3Cat de sèries i pel·lícules per al 2025: d’un ‘thriller’ de David Verdaguer a Mario Casas parlant en català
- Drets socials El Govern reobre l’expedient del veí de Gavà que feia 18 anys que esperava l’ajuda a la dependència
- Governança corporativa Yolanda Díaz inicia la seva reforma per col·locar els sindicats en els consells d’administració de les empreses