Salut

Una necessitat per a moltes dones

El primer dia del repartiment gratuït de copes i calces menstruals i compreses reutilitzables no va provocar cues a les farmàcies, però sí problemes per obtenir el codi QR necessari per a l’adquisició.

Una necessitat per a moltes dones

ELISENDA COLELL

2
Es llegeix en minuts
Elisenda Colell
Elisenda Colell

Redactora

Especialista en pobresa, migracions, dependència, infància vulnerable, feminismes i LGTBI

Ubicada/t a Barcelona

ver +

«Crec que és molt necessari. És una mesura que garanteix els drets de les dones... és que tothom hauria d’accedir als productes íntims quan tens la regla», reclamava la Laia, una de les milers de dones que ahir van acudir a les farmàcies catalanes que participen en la campanya de la Generalitat per distribuir productes menstruals reutilitzables de manera gratuïta. Ella es va quedar unes calces menstruals, però en aquesta campanya també es dispensen compreses de tela i copes menstruals de manera gratuïta.

Totes les dones i homes trans que tenen la regla, des dels 10 fins als 60 anys, poden reclamar un producte menstrual sostenible finançat per la Generalitat. Ahir va començar el repartiment, que s’estendrà durant tot l’any, a les 3.300 farmàcies catalanes. És la primera vegada que es posa en marxa una campanya d’aquest tipus pensada per a tota la població, independentment de la renda o l’edat de les participants.

«¿Què està passant aquí?», es preguntaven l’Elia i la María, dues administratives que a les onze del matí van creuar per travessera de Gràcia i van passar per davant d’una farmàcia on van veure dones esperant a la porta per ser ateses. Quan es van assabentar del repartiment gratuït de copes i calces menstruals, van voler descarregar-se el codi QR, disponible a l’aplicació de La Meva Salut. «Si l’ensenyes al farmacèutic et donen una copa o unes calces menstruals», els explicava la Laia. La cua virtual a l’app les va fer desistir i tornar a la farmàcia més tard. «És que hi ha cua per obrir l’aplicació. Diu que t’has d’esperar uns minuts, i nosaltres tenim pressa», comentava la María.

Producte per a totes

Aquestes cues virtuals van ser l’únic senyal d’allau que la campanya va tenir a primera hora del matí i que es van anar relaxant a mesura que avançava el dia. «Semblava com si estiguessin comprant entrades per al concert de Coldplay o d’alguna estrella de la música», feia broma Ester Salinas, tècnica en farmàcia d’un establiment de l’Eixample. «Però aquí tot ha anat bé, l’aplicació no ha fallat i hem tingut producte per a totes les que l’han necessitat», afegia Salinas.

Notícies relacionades

A molts farmacèutics consultats no els sorprèn que en alguns barris més deprimits les peticions d’ahir fossin més baixes que en la resta. «Encara hi ha un estigma molt fort amb la menstruació en algunes cultures, i més encara amb les dones nouvingudes via reagrupament familiar que al principi necessiten el marit per a tot perquè encara no coneixen i no s’atreveixen a parlar d’això», explica Santalla. «Però probablement són les que més ho necessiten», lamentava la farmacèutica de la plaça del Pedró.

Segons les dades de la Conselleria de Feminismes, impulsora de la mesura, el 44% de les dones a Catalunya han utilitzat productes per a la regla que no eren de la seva preferència perquè els que necessitaven eren massa cars, i el 23% ha hagut de reutilitzar productes d’un sol ús per raons econòmiques.

Temes:

Coldplay Música