Una IA per ajudar a detectar adolescents en risc

Els voluntaris d’‘Obro Feel’ comptaran amb el suport de la tecnologia per identificar les situacions més urgents i atendre millor aquests joves. Entre altres coses, la intel·ligència artificial podria ajudar a detectar quines són les paraules més freqüents que utilitzen les persones que necessiten ajuda.

Una IA per ajudar a detectar adolescents en risc

B. P.

2
Es llegeix en minuts
B. P.

La intel·ligència artificial (IA) ajudarà els voluntaris de la Fundació Ajuda i Esperança a detectar quins casos, dels que atenen al xat Obro Feel, són més urgents i corren més risc. Aquesta entitat, juntament amb la Conselleria de Drets Socials, va arrencar el novembre passat un xat de WhatsApp (en el número 680 354 155) per atendre adolescents i joves amb algun malestar emocional. Ara, el Govern preveu consolidar el servei, que forma part del Pacte Nacional per la Salut Mental, a tot Catalunya.

«Estem investigant com la IA pot ajudar-nos a atendre de manera més eficaç les persones que ens truquen o escriuen», explica Enric Morist, director general de la Fundació Ajuda i Esperança, entitat a la qual pertany, des de fa més de 50 anys, el Telèfon de l’Esperança (el número de la qual és el 717 00 37 17). Hi treballen 11 persones i 400 voluntaris. Aquests voluntaris, tot i que reben una formació prèvia, no són professionals de la salut mental. Per això la IA pot ser-los d’ajuda.

«Entrenar els voluntaris».

«Busquem que la IA ajudi a orientar-nos sobre com derivar els usuaris a la resta de serveis de la comunitat. És a dir, que ens ajudi a identificar patrons de comportament de les persones que truquen per oferir, de manera més eficaç i ràpida, recursos», explica Morist. A més, creu que la IA, a través de la «identificació de patrons», pot servir per «entrenar els voluntaris».

Segons Morist, al xat Obro Feel hi arriben «àudios, imatges d’autolesions i intents de suïcidi». «Quan hi ha risc vital, hem d’alertar els serveis d’emergència», diu el director general d’Ajuda i Esperança. Tot i així, precisa, el xat només funciona «a nivell humà», és a dir, són persones les que responen als usuaris que estan passant una crisi.

«La IA la utilitzarem no com a suport a l’usuari, sinó com a ajuda al voluntari, per exemple, orientant-nos en funció de les imatges que envien els adolescents quins casos són més urgents d’atendre», explica Morist. Un altre exemple: la intel·ligència artificial podria ajudar a detectar quines són les paraules més freqüents que utilitzen les persones que necessiten una ajuda urgent. «Sempre respectant l’anonimat més absolut de les dades», afegeix.

Soledat no volguda

Notícies relacionades

Els impulsors d’Obro Feel estan «sorpresos» del nombre de xavals que escriuen en el xat. Ajuda i Esperança i Drets Socials van llançar una campanya a Instagram per arribar a ells. Són menors d’edat, avisen, que se senten sols. I creuen que el que els arriba és «la punta de l’iceberg». «Hi ha milers de joves que estan patint diferents problemàtiques que no saben ni que necessiten tractament. I ens estem adonant que no hi ha un perfil específic: són joves de tot el territori i de qualsevol condició econòmica. Moltes famílies desconeixen que els seus fills estan passant per aquesta situació», adverteix Morist.

Obro Feel fa de «contenció, escolta, acompanyament». Mai oferirà un tractament, tot i que sí que ajuda a derivar casos.