Educació vol portar el ‘software’ aliè a Google a més escoles

Xnet, lorganització amb seu a Barcelona formada per un grup dactivistes dedicats a defensar els drets digitals de la ciutadania

Xnet, lorganització amb seu a Barcelona formada per un grup dactivistes dedicats a defensar els drets digitals de la ciutadania

1
Es llegeix en minuts
Helena López
Helena López

Redactora

Especialista en Educació

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Un dels temes que més preocupa les famílies pel que fa a l’abrupta digitalització de les aules és què passa amb les dades de l’alumnat; com a mínim a un sector de les famílies, les més conscienciades. El fet que les grans tecnològiques coneguin al detall les virtuts i debilitats dels seus fills gràcies a la base de dades que és, a la pràctica, la plataforma Google Classroom, on tot l’alumnat ha d’estar registrat per seguir les classes, ja que no hi ha cap altra opció. O no n’hi havia. El 2020, l’Ajuntament de Barcelona va iniciar un pla pilot amb el Consorci d’Educació de Barcelona per a la introducció del software lliure a l’escola. Pla pilot que va començar en cinc escoles, que va passar després a 11 escoles i instituts i que ara, quatre anys després, el Departament d’Educació treballa amb Xnet –entitat que va idear i desenvolupar el pla– i amb el consistori de la capital catalana per estendre’l finalment a tot Catalunya.

El projecte original incloïa tres elements: servidors segurs per emmagatzemar dades amb criteris ètics i respectuosos amb els drets humans i digitals; un paquet d’aplicadors i eines lliures i auditables adaptats a les necessitats dels centres i el desplegament d’un servei tècnic.

Formació viciada

Notícies relacionades

Fa just un any, al febrer del 2023, es va presentar a la Universitat de Barcelona un informe que concloïa que el procés de digitalització de l’educació s’ha desenvolupat "sota les directrius de les corporacions tecnològiques" i que està vulnerant potencialment els drets de la infància en el sistema educatiu català.

"Al proveir de solucions el sistema educatiu, les grans corporacions tenen un lideratge de facto en els nostres centres educatius i això pot tenir implicacions en els biaixos que hi pugui haver en aquesta tecnologia", destaca l’informe.