El 80% de municipis hauran de tenir un pla contra els focs
Protecció Civil dissenya un nou pla Infocat adaptat a la crisi climàtica, amb èmfasi en la sequera i les altes temperatures a Catalunya.

Bombers dels Grups de Recolzament d’Actuacions Forestals (GRAF) de Barcelona, després del pas de les flames. /
Tots els municipis catalans estan en risc de patir incendis forestals. Així ho considera el Departament d’Interior, que ha adaptat el pla Infocat als nous reptes que planteja la crisi climàtica. D’aquesta manera, el 80% dels ajuntaments de Catalunya hauran de tenir obligatòriament aquest pla per si es declara un foc en zona forestal, mentre que per al 20% restant es tractarà d’una recomanació.
El conseller d’Interior, Joan Ignasi Elena, va assenyalar ahir la importància de comptar amb aquest tipus de plans per actuar davant un incendi tenint en compte la sequera i les altes temperatures registrades durant bona part de l’any. Per aquesta raó, els dispositius antiincendis no es despleguen només a l’estiu, sinó que ja es mantenen actius gairebé tot l’any a causa de la manca de pluges i que els arbres i arbustos estan cada vegada més secs.
Noves tecnologies
Per aquesta raó existeix un nombre creixent d’ajuntaments que hauran de tenir un pla d’aquest tipus. Si en l’anterior Infocat hi estaven inclosos 628 municipis, ara la xifra ascendeix a 757. Per la seva banda, per a 190 municipis serà recomanable tenir aquest document. Alhora, Interior ajudarà els consistoris perquè puguin elaborar-lo i aprovar-lo. Protecció Civil ha dissenyat el seu pla genèric en el qual millora la coordinació entre les forces d’emergència, a més d’aplicar les últimes tecnologies en l’anàlisi del risc per incendis. Per la seva banda, els Agents Rurals disposaran, en el seu pla Alfa, d’un nou nivell de perill extrem per incendi, l’alerta 4, pel qual podran impedir l’accés a 19 muntanyes protegides catalanes, entre altres mesures.
En la presentació de l’actualització de l’Infocat, el conseller Elena va assenyalar que és el primer pla de Protecció Civil adaptat al canvi climàtic, ja que intenta tenir en compte "els nous escenaris d’incendi forestal cada vegada més extrems". A més, va remarcar que el pla ordena tot el sistema d’emergència per a "prevenir i extingir els incendis" juntament amb deixar clara "la funció de tots els cossos operatius per millorar-ne la coordinació".
D’aquesta manera els cossos d’emergència seran "més precisos per limitar quines conseqüències tenen cada una de les situacions" relacionades amb una emergència per foc. El nou Infocat permet "predir el perill d’incendis i s’adapta a la nova realitat de canvi climàtic per determinar on és el perill, on s’ha d’estar preparat i on restringir activitats", va dir la directora general de Boscos, Anna Sanitjas.
- Tribunals Qui és Inés Guardiola, l'advocada que ha aconseguit l'absolució de Dani Alves
- Els Mossos volen que els forenses aclareixin si Tenneco causa càncer
- Reforma pendent El final del canvi d’hora apunta al 2026
- Set projectes multiplicaran la potència cultural de Barcelona
- El TSJC absol Alves d’agressió sexual a una jove al Sutton el 2022
- Ciclisme La Volta suspèn el final de l’etapa reina a Queralt i farà una etapa plana de 120 km amb final a Berga en el seu lloc
- ChatGPT La IA aposta per aquest barri de Barcelona per viure: "On tradició i modernitat es troben"
- Pla pilot El Govern concedirà beques de 500 euros al mes per estudiar Filologia Catalana i augmentar la xifra de professors
- Catalunya Media City Salvador Illa presenta el ‘hub’ audiovisual Catalunya Media City a les Tres Xemeneies
- Crisi transatlàntica ¿Per què el Vell Continent és tan important per als EUA? Desmuntant el mite de l’Europa parasitària de Trump