El turisme i els seus límits tornen a l’agenda canària
Les manifestacions de dissabte, amb diferents reivindicacions, van congregar milers de persones a les principals ciutats de l’arxipèlag.

Canàries té un límit. Aquest va ser el lema de les manifestacions que dissabte passat van congregar milers de persones a les principals ciutats de l’arxipèlag. Un lema transversal per a una mobilització amb diferents reivindicacions i amb el turisme a l’ull de l’huracà i que ha servit per retornar al primer pla una sèrie de problemes, dubtes i demandes pendents de resoldre.
Una de les quatre grans reivindicacions dels que es van mobilitzar dissabte a les principals ciutats canàries és l’ecotaxa. Ecotaxa o taxa turística, que no són exactament el mateix però que a falta de consens s’han pres com a sinònims. Sigui com sigui, i més enllà de la fórmula exacta, aquest tipus d’impost es paga per l’estada en establiments turístics: hotels, apartaments, vivendes de vacances, càmpings. Els socialistes illencs fins i tot han registrat una proposició no de llei (PNL) per a la posada en pràctica de la taxa turística. Un gir que obeeix, justifiquen, que el turisme ja s’ha recuperat de la crisi de la covid. El fet que hi hagi gairebé tants models d’ecotaxes com destinacions turístiques –funciona en diferents ciutats i/o regions de 21 dels 30 països europeus– dificulta calcular quant recaptaria la Hisenda canària per aquesta via.
Una altra de les reivindicacions dels manifestants, molt relacionada amb l’ecotaxa, és una cura i un control més grans dels espais o enclavaments naturals de les Illes, que els caps de setmana, quan més coincideixen els turistes amb els residents, es presenten massificats i amb els cotxes amuntegats als vorals de les carreteres d’accés. De fet, i tot i que a primera vista pugui passar desapercebut, aquesta és una demanda que entronca amb els problemes de mobilitat que pateix l’arxipèlag.
La vivenda
La qüestió de la carestia de vivenda també és sobre la taula i ningú discuteix l’existència del problema. La controvèrsia aquí resideix en la culpabilitat, o no, del turisme. Entre els manifestants s’ha posat èmfasi en les compres de cases per estrangers, que a les illes suposen més del 30% del total de transaccions immobiliàries, i en el boom del lloguer de vacances. Però si bé és veritat que els dos fenòmens agreugen el problema, sobretot les desenes de milers de pisos en arrendament turístic, no és menys cert que no són l’arrel de la carestia. A les Canàries, senzillament, no hi ha oferta; i, alhora, la demanda no deixa de créixer d’acord amb la població.
L’Administració pública, la regional i la local, es va adormir sobre els llorers, fins al punt que es compten per desenes les cases de protecció oficial alçades a la Comunitat Autònoma en els últims quatre anys. Al voltant de 14.000 en les dues últimes dècades, una xifra irrisòria.
- Postureig 'low cost' La mariscada més barata d'Espanya se serveix a palades a Barcelona
- Escapades El poble més pintoresc de Catalunya per visitar al febrer és un paradís modernista amb una festa que omple de color l'hivern
- El resort de luxe SLS Barcelona obrirà amb descomptes l’1 d’abril
- Futbol La seu espanyola del «líder mundial en connectivitat» que serveix el Barça és un domicili particular del barri de Sant Andreu
- Consum Bon Preu accelera la seva expansió i obrirà 12 nous súpers aquest any
- Aldarull Un grup causa aldarulls en un tren obligant a intervenir la maquinista
- Negociacions El PSOE i Junts es reuneixen abans del debat de la qüestió de confiança
- Un 93% dels trens de la Cerdanya incompleix l'horari
- CARDIOLOGIA ¿Què són i com evitar els greixos trans, que augmenten el risc de mort un 34%?
- 1.080 vivendes i un gran parc Una inversió milionària i el futur Clínic rellancen el sector Can Rigalt al nord de l’Hospitalet