La greu falta de professors d’FP

La doble escala salarial i els requisits d’accés expliquen la falta de professorat d’FP. Tot i estar aprovat pel Parlament, el complement salarial per als professors tècnics no s’està pagant. A més, s’ha de competir amb l’empresa privada, amb millors sous i perspectives professionals. 

La greu falta de professors d’FP

h. L.

3
Es llegeix en minuts
Helena López
Helena López

Redactora

Especialista en Educació

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Hi ha unanimitat que la falta de docents és un dels grans mals de l’educació no només catalana o espanyola, sinó a nivell internacional, i el desprestigi social de la professió –els responsables del qual, com els premis menors, estan molt repartits– no és precisament una ajuda. En el cas de la Formació Professional, aquesta falta de docents és especialment greu –hi ha matèries en cicles formatius en segons quines zones que poden passar setmanes i fins i tot mesos sense substitut– i s’hi suma la problemàtica de la doble escala salarial als centres d’FP, on els docents de les especialitats que no requereixen una titulació universitària [soldadura, mecànica, cuina, pastisseria, fusteria o automoció entre d’altres] continuen cobrant un sou notablement inferior (uns 180 euros al mes) al dels seus companys llicenciats, malgrat tenir idèntica càrrega lectiva (o fins i tot més ja que en ocasions han d’ensenyar als docents amb titulació universitària la pràctica de l’ofici).

Malgrat que el complement salarial per corregir el desajust i igualar els dos col·lectius està ja aprovat pel Parlament, no ha arribat a aplicar-se. "Falten docents d’FP en especialitats amb 100% d’inserció laboral i tant el Govern central com el català menystenen les seves condicions laborals i salarials perquè no els importa, com evidencia el fet que aquest problema es repeteix des de fa 20 anys", apunta Juan Carlos Bondia, vicepresident de l’Associació Xarxa de professorat tècnic de formació professional.

Bondia remarca el problema que suposa per al sistema productiu català tenir tan pocs professionals tècnics (la ja famosa piràmide en la qual hi ha molts llicenciats en la part alta i moltes persones sense cap titulació en la base, però, en canvi, al centre, molt poques persones amb formació professional).

Carrera professional

"La professió docent està mal pagada, especialment secundària i FP. I han de competir amb l’empresa privada, amb sous millors o una carrera professional. Tu entres de professor i acabaràs de professor", reflexiona Jesús Martín, responsable d’FP d’UGT Educació, que afegeix que, a aquest punt de partida, hi cal afegir que la Generalitat no aplica una equiparació salarial aprovada. "El Govern ha fet cas omís de l’aprovat pel Parlament, que és l’equiparació salarial dels professors tècnics amb la resta dels seus companys", coincideixen Bondia i Martín.

Alfons Solé, docent de Fusta i Moble i president del gremi de fusta i moble de Catalunya, ho té clar: "Si no hi ha docents d’FP és, d’una banda, per les males condicions laborals i, per l’altra, per les exigències per accedir a la docència. Hi ha grans professionals amb moltíssima experiència que podrien aportar moltíssim en la docència, però exigir a persones de 50 anys que facin una formació pedagògica els expulsa del sistema", reflexiona Solé, que assenyala que cada vegada són menys els professors que han treballat mínim 10 anys al món de la fusta (experiència que, als seus ulls, dona la veritable mestria). "A Alemanya el primer que et demanen per ser professor d’FP són 10 anys d’experiència. Aquí, en canvi, això és just el que no et demanen i qualsevol amb el títol, però sense cap experiència, passa al davant", apunta remarcant la injustícia d’aquest sistema.

Tenir ofici

"Moltes vegades, el professor tècnic és el que treu les castanyes del foc al professor amb carrera, ja que el tècnic és el que té el coneixement de l’ofici, el que fa que al final acabin portant el pes de la formació i cobrant menys; situació que fa encara menys atractiva la docència", coincideixen tant Bondia com Martín i Solé.

Notícies relacionades

També coincideixen en una altra de les solucions per evitar les llargues baixes sense cobrir –una de les conseqüències més greus d’aquesta falta de docents–: la necessitat de flexibilitzar la contractació. "¿Qui deixarà un taller mecànic per un contracte de 15 dies?", pregunten.

De les 29 especialitats d’FP, a la docència de 19 s’hi pot accedir només amb grau universitari i n’hi ha 10 més –com les citades enfusta, mecànica, soldadura, cuina i pastisseria o imatge personal–, a què es pot accedir amb una titulació d’FP superior, ja que no existeix una carrera de soldadura, però són les especialitats en què cobres menys (el plus aprovat no s’està cobrant), i per accedir a la docència, cal fer també una formació específica (en el cas d’aquests professionals, al no poder aportar un màster perquè no són llicenciats, és una titulació que pot obtenir-se a través de l’Institut Obert de Catunya, IOC).

Temes:

Govern UGT