BALANÇ DEL 2024

Els morts en accidents de trànsit disminueixen un 31,5%

Els ferits greus també s’han reduït, un 9%, respecte a l’any passat

Segons les dades de Trànsit, fins a finals d’abril havien mort 35 persones en 33 sinistres a Catalunya, enfront les 51 del 2023.

Els morts en accidents de trànsit disminueixen un 31,5%

GERMÁN GONZÁLEZ

2
Es llegeix en minuts
Germán González
Germán González

Periodista.

ver +

La sinistralitat mortal es va reduir a la xarxa viària interurbana de Catalunya en els primers quatre mesos del 2024. Fins al 30 d’abril, van morir a les carreteres catalanes 35 persones en 33 accidents, xifres que suposen una reducció del 31,5% respecte al mateix període de l’any passat, quan van morir 51 persones en 42 sinistres, segons les dades ofertes pel Servei Català de Trànsit (SCT).

Si es compara amb el 2019, any de referència abans de la pandèmia, la baixada és del 35%, ja que es van produir 54 morts a la carretera. Trànsit remarca que en aquests primers mesos de l’any també van descendir els ferits greus un 9% respecte al 2023. A l’abril, van morir set persones a la xarxa viària quan el mateix mes de l’any anterior en van ser 17. La sinistralitat va baixar a totes les demarcacions catalanes menys a Girona, on es van mantenir les mateixes xifres de l’any passat. Barcelona va ser la demarcació amb més mortalitat, amb 15 morts, sis menys que l’any passat; la segueix Tarragona, amb 11 morts, quatre menys que l’any passat; a Lleida hi va haver cinc víctimes mortals, la meitat que en el primer quadrimestre del 2023, i a Girona van morir quatre persones a la xarxa interurbana, les mateixes que en el mateix període de l’any passat.

De les 35 víctimes mortals, 31 eren homes, i quatre, dones, i la majoria eren els que conduïen el vehicle amb què viatjaven. Així, dels homes morts en accident, 27 eren conductors, dos eren passatgers, i dos, vianants. En el cas de les quatre dones, tres eren conductores, i una, passatgera.

Pel que fa a l’edat de les víctimes, el 52% de les víctimes mortals tenien més de 55 anys. A més convé destacar que respecte al mateix període de l’any passat, en la franja d’edat d’entre 65 i 74 anys es va passar d’una víctima mortal a sis persones mortes. Trànsit també remarca que van baixar un 38% les víctimes mortals dels col·lectius vulnerables, com ciclistes, vianants i motoristes, respecte a anys anteriors. De les 35 víctimes mortals, una tercera part eren de col·lectius vulnerables: 11 eren motoristes i dos eren vianants. En aquest sentit, Trànsit destaca que es manté una contenció de la sinistralitat de motoristes, ja que n’hi ha dos menys que l’any passat. En els primers quatre mesos del 2023, set vianants van morir atropellats i en aquest en van ser dos, i no es va registrar cap ciclista com a víctima mortal. No obstant, Trànsit destaca que des de començament d’any hi ha hagut sis víctimes mortals que viatjaven en furgoneta, quan en el mateix període de l’any passat no se’n va registrar cap.

Notícies relacionades

A l’autopista AP-7

Dels 33 accidents mortals, 12 van ser sortides de via, vuit van xocs frontals, i vuit, laterals. A més, tots els sinistres van ser en vies diferents, a excepció de la C-25 i la C -31, on hi va haver dos accidents mortals. A la C-51 i a la T-310 els accidents ocorreguts van ser amb dues víctimes cada un. Hi ha hagut una reducció de víctimes mortals a l’autopista AP-7 des de l’alliberament de peatges, segons Trànsit. Durant els primers quatre mesos del 2019 (abans de la gratuïtat) es van produir tres víctimes mortals; el 2022, 10 víctimes mortals; el 2023, tres víctimes mortals, i aquest any, una víctima.