Trànsit vol feminitzar els hàbits dels conductors
L’organisme prepara campanyes per destacar les males pràctiques masculines i insistir en la «conducció tranquil·la»
Les xifres d’homes morts en accidents fins i tot tripliquen les de dones
Accident mortal a Figueres
El 80% de les víctimes mortals en accidents de trànsit en zones urbanes i interurbanes de Catalunya el 2019 van ser homes, segons dades del Pla de Seguretat Viària 2024-2026 del Servei Català de Trànsit (SCT). El 2023, el percentatge es manté en les víctimes mortals en sinistres a la carretera i descendeix lleument, fins al 77%, en els accidents en l’àmbit urbà.
Aquestes xifres evidencien, i així ho recull el document de Trànsit, que les xifres d’homes morts en accidents dupliquen i fins i tot tripliquen les de dones. "En zones urbanes els homes continuen representant el doble de morts que les dones, mentre que en zones interurbanes aquesta diferència encara és més pronunciada, amb els homes triplicant les xifres de les dones en víctimes mortals i ferits greus". Són també majoritàriament homes els motoristes o ciclistes morts o ferits greus en accidents de trànsit. Mentre que el gruix de persones atropellades són dones de més de 74 anys.
Davant aquestes xifres, Trànsit posa el focus a analitzar les conductes de risc en la conducció amb perspectiva de gènere per determinar quines polítiques emprendre per incidir en una millora de la prevenció al volant.
Conducció agressiva
Ramon Lamiel, director del Servei Català de Trànsit, explica que són diversos els estudis psicològics que han analitzat la conducta al volant per sexes. Segons les seves conclusions, davant situacions d’estrès com és conduir, els homes estan més predisposats a una actitud més agressiva o competitiva, que "no té res a veure amb la testosterona", indica Lamiel, mentre que les dones són "més reflexives".
Altres dades de què disposa Trànsit són les de les sancions imposades en els últims anys a les carreteres catalanes. Aquestes revelen que els conductors multats que més reincidien eren homes per excés de velocitat o altres conductes de risc, mentre que les dones que repetien sanció ho feien per temes administratius, com no portar la documentació o no haver passar la ITV. També s’han analitzat els accidents molt greus i mortals, en què aproximadament el 80% de les víctimes eren homes.
Les diferències per gèneres arriben també a la mobilitat. Les dones utilitzen més el transport públic o van caminant, mentre que els homes opten pel vehicle privat, segons les enquestes de mobilitat de l’Institut d’Estudis Metropolitans. "Els desplaçaments d’elles estan lligats a les cures, ja sigui de fills o de familiars, i fan més parades per anar d’un punt a un altre, mentre que amb el cotxe se sol anar d’un punt a un altre d’habitual, per exemple de casa a la feina", destaca Lamiel. Ara, i per tenir xifres actualitzades i més clares sobre la circulació per sexes, Lamiel avança que aquest any es farà un estudi a partir d’alcoholèmies aleatòries per tota la geografia catalana. De la mostra es podrà analitzar el percentatge de conductors i conductores que han consumit alcohol i drogues abans de pujar a un vehicle.
Una vegada tingui els resultats d’aquest estudi, Trànsit planteja impulsar una campanya de comunicació que posi èmfasi i faci prendre consciència a la ciutadania que "la conducció dels homes és molt diferent de la de les dones", com remarca Lamiel. "Hem de revisar les conductes al volant i posar en evidència mals hàbits, per insistir en missatges de conducció tranquil·la", destaca.
El màxim responsable de Trànsit també aposta per fer pedagogia sobre la diferència en la manera de conduir dels homes i les dones en els cursos de recuperació del permís per punts, ja que en una aula d’unes 20 persones, un 80% són homes. És aquest un entorn, assenyala, òptim perquè els formadors puguin introduir totes aquestes reflexions.
Més conductores professionals
Partint d’aquest context, Trànsit advoca per promocionar la incorporació de la dona en la conducció professional, un sector majoritàriament masculí. Principalment, es pensa en el transport de viatgers (autobusos, autocars, taxis...). Per aconseguir-ho, vol impulsar campanyes junt amb altres departaments de la Generalitat i sectors privats perquè s’avanci cap a una presència femenina més gran per portar aquest tipus de vehicles, ja que la seva circulació, remarca Lamiel, és "més segura".
"Les dones són més prudents i responsables al volant. S’ha d’apostar més per elles", remarca Lamiel, que insisteix que cal dialogar amb la patronal del sector per aconseguir aquesta incorporació de conductores professionals. Recorda, no obstant, els problemes que existeixen per treure’s el carnet professional per la falta d’examinadors, un problema que pateixen igual tots els aspirants.
Notícies relacionadesEl 2022, la Direcció General de Trànsit presentava un estudi de la seguretat viària des de la perspectiva de gènere a Espanya, amb dades d’accidents entre el 2015 i el 2019. L’informe indicava que les víctimes mortals o ferides greus en accidents són principalment homes (72%), mentre que de les víctimes no hospitalitzades, el 59% són homes i el 41% dones. A més, assenyalava que el mitjà de desplaçament de les víctimes mortes o hospitalitzades varia entre sexes: els homes destaquen en motocicletes (35%) i turismes (28%), i les dones en turismes (41%) i com a vianants (36%). El 86% del total de conductors morts o hospitalitzats eren homes i el 14% eren dones. En el cas de les víctimes que anaven com a passatgers, les dones representen el 59%, i els homes, el 41%. A peu, les dones són el 50% de les víctimes més greus, i ells també.
L’estudi destacava que les dones tenien el nombre més alt d’accidents mortals i molt greus quan anaven en un turisme, mentre que en el cas dels homes era al circular amb motocicleta, seguida del cotxe. Quant al consum d’alcohol i drogues, i per als dos tipus de víctimes, els percentatges positius més elevats es registren en homes, tant en alcohol com en drogues. Elles presenten un percentatge de positivitat del 8% en alcohol, i ells del 21%. En drogues, el percentatge de positius d’elles és del 8%, i del 14% en ells. A més, l’informe analitzava l’ús del cinturó en els accidents amb víctimes mortes i hospitalitzades. Les conductores de turismes i furgonetes fan més ús del cinturó (93%) mentre que en els conductors és del 83%. Aquesta protecció variava de gènere en l’ús del casc en motos i bicis com a sistema de protecció per part de víctimes mortes o hospitalitzades: elles, un 86,% i ells, un 92%.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Dos clubs de BCN repeteixen al top 10 mundial del 2024
- El jesuïta Peris, davant el jutge per la denúncia d’un abús no prescrit
- Tres hores que van canviar el Barça
- Dos milions de catalans es beneficiaran de la llei de salut bucodental
- El Govern agilitzarà els 10 tràmits ‘online’ més utilitzats per a la sol·licitud d’ajudes
- Al minut Guerra d’Israel en directe: última hora sobre el final de la treva a Gaza, l’ajuda humanitària i reaccions
- Shopping Black Friday 2022: les millors ofertes d’Amazon
- SHOPPING Helly Hansen té les millors rebaixes d’hivern: ¡a meitat de preu!
- Com més població, més recursos
- L’Advocacia de l’Estat veu compatible la condemna del procés i l’amnistia