Els súpers amplien l’oferta de plats llestos per menjar ‘in situ’

Un 8% dels establiments a Espanya venen aliments cuinats ja calents i ofereixen espais al mateix local per consumir-los / Gairebé la meitat dels espanyols opten pel menjar preparat almenys una vegada per setmana

Els súpers amplien l’oferta de plats llestos per menjar ‘in situ’

María Jesús Ibáñez

5
Es llegeix en minuts
María Jesús Ibáñez
María Jesús Ibáñez

Periodista

ver +

Arrossos (de peix, vegetarians o amb costella de porc), amanides i amanides russes, truites, croquetes i els emergents sushis, kebabs i fideus tipus ramen. Els plats preparats, que cada any creixen en quota de mercat a Espanya, han rebut un impuls significatiu des que es va disparar la inflació dels aliments. "El producte fresc és més car que l’envasament, i aquest, a més, estalvia en temps i en costos d’energia… I de passada, genera menys malbaratament alimentari a les llars", assenyala Pietro Tonini, que és investigador de l’Institut de Ciència i Tecnològia Ambiental de la Universitat Autònoma de Barcelona (ICTA-UAB). El fenomen dels plats preparats està ja tan consolidat que gairebé la meitat dels espanyols en consumeix almenys una vegada a la setmana, sobretot a casa, però també a la feina. És un sector en alça, amb un creixement el 2023 del 2,9%, segons les dades facilitades per l’Associació Espanyola de Fabricants de Plats Preparats (Aseprafe), tot i que hi ha altres estudis, com el presentat la setmana passada per la consultora Kantar, que n’eleven l’augment a l’11%.

‘Ready to eat’

Però l’últim en aquest terreny va fins i tot un pas més enllà. És el denominat ready to eat o llest per menjar, menjar preparat, més elaborat en molts casos, i ja calent, amb la possibilitat fins i tot de disposar en el mateix supermercat de coberts, subministradors de begudes i un espai on menjar-se’l. És una alternativa cada vegada més acceptada per a aquells que no volen (o no poden) cuinar a casa, tot i que la majoria el consumeixen després a casa seva, segons una enquesta elaborada per Appinio per a Alimarket Gran Consumo.

Mig centenar d’establiments a tot Espanya, dels quals gairebé la meitat van ser de Mercadona, van estrenar el 2023 un servei d’aquestes característiques. La companyia valenciana compta en aquests moments "amb 1.110 botigues entre Espanya i Portugal amb aquesta secció, sobre el total de 1.681 locals que té la cadena", indiquen fonts de l’empresa. En aquests moments, hi ha entorn de 2.000 establiments de diferents firmes que ofereixen el ready to eat, en diferents formats, cosa que suposa que al voltant del 8% dels 25.200 establiments que hi ha a Espanya s’han afegit a aquesta tendència.

Dins d’aquest paquet s’inclouen, per exemple, els rostidors de pollastre de la cadena DIA o els bullidors de marisc d’alguns Bonpreu o Spar. El concepte de Mercadona, no obstant, disposa d’una oferta més variada, "des del quart de pollastre amb patates fins als arrossos, les croquetes, els canelons i lasanyes i les truites de patates… O els plats específics que s’incorporen en moments concrets de l’any, com Nadal, i que van des de la cuixa de pollastre farcida fins a l’amanida de marisc", detalla una portaveu de la companyia. També Carrefour, tot i que no amb el mateix abast, té una fórmula similar en alguns dels seus establiments, entre els quals el gran magatzem de Gran Via 2, a Barcelona.

Amb cuina o sense cuina

"La idea, que es va posar en marxa el 2018 –prossegueix la mateixa font de Mercadona–, es va adoptar després d’escoltar el client. La gent comentava al passar per caixa com de bo que seria tenir plats una mica més elaborats, llestos per menjar, i l’empresa en va prendre nota". El 2023, l’empresa va introduir noves propostes, unes mandonguilles cuinades amb patates i uns espaguetis a la carbonara, "que es van crear a partir del projecte de coinnovació que té la companyia a 24 centres, on es realitzen reunions, xerrades i intercanvis amb els clients". Això sí, a diferència dels rostidors i els bullidors d’altres firmes, a la secció Llest per Menjar de Mercadona "no hi ha cuines". És l’empresa proveïdora de cada plat la que s’encarrega de l’elaboració i la cocció. Al supermercat, es mantenen calents en unes vitrines especials i si el comprador vol escalfar-s’ho una mica més disposa d’uns microones a la sortida per fer-ho.

Sí que té cuina (i a la vista dels clients, per cert) El Corte Inglés, que en alguns establiments de la Comunitat de Madrid, Andalusia, les Canàries i el País Valencià ha habilitat un gran espai gastronòmic, el Gurmet Experience, en què el 70% dels plats s’elaboren a les mateixes instal·lacions de l’establiment, a la vista dels seus clients. "La nostra oferta compta amb més de 150 referències actives i fa més de 10 anys que creixem a doble dígit", expliquen fonts de la companyia, que afegeixen que "aquest any obrirà un nou negoci de plats d’última generació" a la botiga de la plaça de Francesc Macià, a Barcelona. Només per l’espai que té al carrer de Preciados de Madrid hi passen cada dia unes 800 persones, amb una despesa mitjana d’uns 13,5 euros.

No han entrat encara en aquesta proposta del ready to eat dos dels grans, els alemanys Aldi i Lidl, que es resisteixen a fer el pas al menjar calent i es queden només amb el refrigerat. Les dues companyies, juntament amb la cooperativa Consum, són les úniques tres distribuïdores del top ten espanyol que no disposen de plats calents i aposten només pel fred. I això que el negoci, assegura l’associació Aseprafe, va en augment.

Saludables i sostenibles

Notícies relacionades

Durant tot l’any passat, cada persona va consumir a casa seva un total de 16,3 quilos de menjar preparat fora de casa, segons dades de l’entitat, que remarca l’esforç que fa el sector perquè aquests plats siguin cada cop més saludables i sostenibles.

Més a escala catalana, Bonpreu va estrenar el 2022 en un dels seus hipermercats Esclat de Terrassa un espai denominat Bonprofit, amb més de 30 plats "per emportar i consumir", que va suposar un primer pas en l’ampliació dels seus bullidors de peix i marisc, presents en altres establiments de la seva xarxa comercial. Bonprofit està disponible actualment en quatre Esclats més de Girona i de Lleida. També a Lleida, la cadena local Plusfresc compta amb un espai batejat com KOR Mercaurant, en un espai tipus rostidoria on ofereix també plats calents llestos per ser consumits.