EDUCACIÓ I CONSCIENCIACIÓ DEL PROBLEMA DEL CLIMA

Estudiants d’ESO i batxillerat enginyen projectes contra la sequera

El fil conductor dels treballs són els objectius de desenvolupament sostenible (ODS)

El Landawake regula la irrigació, és biodegradable i potencia els cultius un 13%

Des de Jaén arriben uns sensors per poder controlar el consum de cada aixeta d’una casa

Molts alumnes han dedicat els caps de setmana a perfeccionar els seus dispositius 

Un centenar d’alumnes de tot Espanya i Portugal presenten avui al campus The Challenge iniciatives per combatre el canvi climàtic: del reg intel·ligent a un mecanisme que porta directa l’aigua de la dutxa al lavabo.

Estudiants d’ESO i batxillerat enginyen projectes contra la sequera

HEL·LENA LÓPEZ

5
Es llegeix en minuts
HEL·LENA LÓPEZ

L’Iván, l’Arnau, l’Adrià i el Joan estan a segon de batxillerat, a menys d’un mes per a la selectivitat. De fet, ahir es van perdre dos exàmens globals per ser aquí, però els quatre tenien molt clar que havien de ser-hi. «Teníem moltes ganes de participar-hi i, sobretot, volem que el nostre treball arribi a la gent. La sequera no és un problema nou, però se’ns està acabant el temps, i motiva veure que hi ha molta gent jove que s’està posant seriosament i nosaltres volíem formar part d’aquest canvi», expliquen els quatre estudiants de l’escola Claret Barcelona, que són al campus The Challenge d’EduCaixa de manera voluntària, ja que en la seva escola participen en aquesta iniciativa, que va ja per l’11a edició, en altres cursos.

Estudiants d’ESO i batxillerat enginyen projectes contra la sequera /

«Ens ha caigut just enmig dels exàmens globals, però ¿què pesa més, tenir un projecte nostre, que pot ajudar a combatre un problema real, o anar una mica més justos als exàmens? Dissabte, quan acabem, ens posarem a estudiar sense dormir si fa falta i la setmana que ve els recuperarem», asseguren amb convicció als seus 17 i 18 anys, orgullosos que el seu Landawake –un recipient cilíndric amb hidrogel que proporciona aigua als cultius de manera regulada, «reduint el consum fins a un 30%, utilitzant sensors i tecnologia, evitant la sobrehidratació, estalviant aigua i millorant l’eficiència agrària»– hagi sigut un dels 100 projectes seleccionats per participar en el campus entre el gairebé 2.000 presentat entre Espanya i Portugal. Avui, els 100 grups d’alumnes que van de 3r de l’ESO a 2n de batxillerat presentaran els seus treballs.

Estudiants d’ESO i batxillerat enginyen projectes contra la sequera /

«L’hidrogel, a més a més, és biodegradable, i si l’aboques a la terra serveix com adob que potencia els cultius un 13%; si abans et creixien 100 tomàquets, ara et creixeran 13 tomàquets més», assenyalen en l’explicació del seu projecte, que va néixer a partir de la preocupació dels veïns de Montclar d’Urgell, el diminut poble del Joan, on pràcticament tothom viu d’una manera o d’una altra del camp. «Ens vam adonar que, si fèiem alguna cosa per estalviar aigua en els cultius, l’impacte positiu seria a tot arreu», reflexionen sabedors de la importància de l’aigua.

Estudiants d’ESO i batxillerat enginyen projectes contra la sequera /

Goteta a goteta

Estudiants d’ESO i batxillerat enginyen projectes contra la sequera /

El fil conductor dels 100 projectes que participen en aquest campus a CosmoCaixa són els objectius de desenvolupament sostenible (ODS), però aquest any l’aigua ha adquirit un protagonisme molt rellevant entre joves d’entorns molt diferents. Del Landawake dels nois de segon de batxillerat del Claret al Gotita a Gotita de les alumnes de 3r d’ESO de l’IES Fuente de la Peña de Jaén, un centre «de compensatòria» (un centre d’alta complexitat).

En el cas d’aquest grup de Jaén, com tantes vegades i no sempre es reconeix, l’inici de la seva etapa està en un professor motivat. Pablo Rodríguez Gobiet, el seu professor de francès, va ser qui les va animar a presentar-s’hi i aprofitar l’oportunitat, cosa que la Rim, la Nahiara, la Nerea i l’Aitana van fer amb ganes. El seu projecte consisteix en uns sensors connectats a totes les aixetes d’una casa que compten la quantitat de litres que gasta cada família al dia; sensors als quals es podrà accedir mitjançant qualsevol dispositiu tecnològic que portarà el control. A més, a les famílies que facin un ús responsable d’aigua se’ls proporcionaran descomptes en comerços com a recompensa.

El somni del Raúl, la Júlia, la Paula i la Mariona, equip de 4t de l’ESO de l’IE Pallaresa de Santa Coloma de Gramenet, és «proporcionar aigua segura, potable i accessible per a tothom», amb la mirada molt posada a l’Àfrica. Déu-n’hi-do. Després de donar moltes voltes a com fer-ho, van pensar que la manera més efectiva d’ajudar seria fent difusió d’alguna iniciativa ja existent, però que encara fos desconeguda, així que van començar a buscar i es van posar en contacte amb una empresa de Màlaga que fabrica un filtre de l’aire per extreure aigua potable. Un aparell que condensa la humitat de l’aire i purifica l’aigua per millorar el seu accés a les àrees més afectades per la sequera. «El que hem fet és ajudar a donar a conèixer aquesta màquina perquè arribi al màxim de gent possible», resumeixen emocionats de participar en l’experiència junt amb estudiants de tot arreu.

A primer de batxillerat, l’equip del col·legi La Mercè de Martorell, estan preocupats pel planeta que hereten i motivats per buscar alternatives a les dinàmiques que l’estan deixant sec. El seu projecte, que han anomenat ReAqua, suposa «una iniciativa revolucionària que encara de manera decidida la crisi de la sequera al fer servir de manera enginyosa l’aigua residual de la dutxa per proveir el lavabo», presenten en la seva fitxa. «Un estalvi d’aigua molt important per a nosaltres i per al planeta», defineixen en el seu projecte l’Adrián, l’Aleix, el Joan i l’Oriol, a qui els va animar a participar-hi la seva motivada professora d’economia, que, tant els va motivar, que no es van cansar de fer «hores extres», més enllà de l’aula, per millorar el projecte, del qual han fet també una maqueta.

Notícies relacionades

Més enllà de l’aula

Si una altra cosa uneix els 100 projectes que avui es presentaran en la jornada final del campus és la implicació dels nois més enllà del currículum i de l’aula. És el cas també de l’equip de primer de batxillerat de l’institut Moisès Broggi de Barcelona, que, com els del Landawake del Claret, han ideat un sistema de reg i també s’han presentat «per lliure», treballant en la seva iniciativa a les tardes i els caps de setmana. «Per a nosaltres era molt important l’accessibilitat. Que fos accessible a tothom. Avui dia hi ha molts avenços, però ¿a qui arriben? Hi ha tecnologies avançades, però no estan a l’abast de tothom, es queden moltes vegades a les universitats», apunten l’Ona, el Sergi i la Maria. Per això han dissenyat el seu prototip amb plaques d’Arduino, molt accessibles, i volen fer una web i una app amb les instruccions perquè la gent se’l pugui construir.