DIUMENGE NEGRE

Dos mesos de tall a l'R3 i l'R4

Un robatori de coure a prop de Montcada-Bifurcació ha derivat en un incendi que ha posat de cap per avall el sistema ferroviari a Catalunya

La setmana comença amb la xarxa a mig gas i amb sis línies amb diferents afectacions a l'entorn de BCN

Dos mesos de tall a l'R3 i l'R4

CARLOS MÁRQUEZ DANIEL

4
Es llegeix en minuts
Carlos Márquez Daniel
Carlos Márquez Daniel

Periodista

Especialista en Mobilitat, infraestructures, urbanisme, política municipal, medi ambient, àrea metropolitana

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Solia explicar un agent veterà de la Guàrdia Urbana de Barcelona que si algú volgués col·lapsar la ciutat, n’hi hauria prou a deixar estacionat un cotxe a l’encreuament de Balmes amb Aragó. Al mig de la calçada i sense les claus, de manera que en pocs minuts tota la circulació de l’Eixample i de bona part de la capital catalana es veuria desbordada. Això és el que va passar ahir a Rodalies, amb un misteriós acte vandàlic a Montcada-Bifurcació que va posar de cap per avall tot el sistema ferroviari de Catalunya. La setmana començarà amb la xarxa encara a mig gas i un pla alternatiu que cal veure si serà prou per fer front a la demanda diària de 400.000 viatgers.

Els usuaris, per descomptat, van viure els fets amb estupefacció. De la jornada de reflexió van passar a la jornada de la indignació.

Les línies més afectades seran l’R4 Nord i l’R3. També l’R7, que per ara es queda sense circular. Aquestes tres són les que passen per Montcada-Bifuració i, segons va informar ahir el Govern català, seran necessaris dos mesos per recuperar la normalitat. Més sort sembla que correran l’R1 i l’R4 Sud, que s’han vist afectades per danys col·laterals als túnels ferroviaris de Barcelona que podrien ser resolts avui mateix per Adif, el gestor públic encarregat de la infraestructura (Renfe és l’operador). Si això passa de veritat, recuperarien la normalitat. Fins que això no arribi, l’R1 circularà entre Maçanet-Massanes i Badalona (L2 de metro per arribar a Barcelona) i l’R4 Sud farà la volta a l’Hospitalet (L1). L’R8 i l’R2 començaran la setmana sense problemes. Creuin els dits.

Enclavament socarrimat

L’incident es va produir a 300 metres de l’estació de Montcada-Bifurcació. La causa, segons es va assenyalar, va ser el robatori d’un grapat de metres de coure en un tram de vies que queda just sota de la C-17 i la C-33, entre els barris de Vallbona i Ciutat Meridiana. Serien les quatre de la matinada quan la manipulació del cablatge va causar una pujada de tensió. Això va generar no un, sinó diversos incendis. El més important, el que va afectar el centre de control de la senyalització d’aquesta fonamental estació dels afores de Barcelona.

Pot ser que als més experts en qüestions ferroviàries aquesta situació els soni. No és un déjà vu. Va passar una cosa gairebé idèntica fa exactament un any a l’R2 Sud, en concret a l’estació de Gavà, on el problema no va ser un robatori sinó una infraestructura deficient (tot i que, en primera instància, es va assegurar que havia sigut un llamp que mai va arribar a caure). Un incendi va deixar inservible l’enclavament, el sistema de senyalització que obre i tanca senyals perquè els trens entrin i surtin. Es pot operar sense, però de manera molt rudimentària. Es va fer, amb avisos telefònics entre caps d’estació, per permetre que un comboi sortís del Prat quan un altre sortia al mateix temps de Gavà.

Montcada no és Gavà

El problema és que Montcada-Bifurcació –a les portes de Barcelona, un repartidor ferroviari del Besòs vital per a Rodalies i amb tres línies afectades– no és Gavà. Si es fa de manera manual, cal posar d’acord tots els trens que van i venen en els dos sentits per les línies R3, R4 i R7.

Afloren, com va passar amb l’R2 Sud, dubtes sobre els sistemes de seguretat del sistema ferroviari de Rodalies. ¿Com pot ser que l’incendi causat pel robatori de cable en un lloc tan localitzat aturi totes les línies? ¿Per què no va saltar cap tallafoc per evitar que les flames arribessin a l’enclavament o més enllà? ¿Estan prou protegides les instal·lacions elèctriques?

Sobre el robatori també hi ha moltes incògnites. El que està fora de dubte és que l’autor –o autors–, fos quina fos la seva intenció, sabia bé el que feia. És a dir, que no era un brètol que passava per allà ni un grup de xavals aguantant-se el cubata. A més de saber diferenciar entre un cable i un altre, es necessita calçat i material adequat. I no és cap tonteria: parlem de 3.000 volts que poden fulminar qualsevol.

El resultat és que l’R3, per prioritzar l’R4 que ve de Manresa i passa pel Vallès Occidental, només arribarà fins a Montcada Ripollet, i els viatgers, des d’aquest punt, podran seguir amb un autobús alternatiu fins a Fabra i Puig, on tenen l’L1 de metro. El resultat també és que l’R7 deixa d’operar. I que l’R4 funcionarà amb només dos trens per sentit i no sis com és habitual per aquesta necessitat de funcionar a la manera antiga, sense senyals, a mà.

Falten mitjans

A Gavà van ser necessàries tres setmanes per reparar la barrabassada. En aquest cas, segons va informar ahir Adif a la reunió mantinguda amb Territori, Adif i l’Ajuntament de Barcelona, la reparació s’allargarà dos mesos.

Notícies relacionades

En vista d’aquesta situació, Marc Sanglas, secretari de Mobilitat i Infraestructures en funcions, va considerar "insuficient" el pla de transport alternatiu anunciat per Renfe, que ahir va treure del llit un munt d’empresaris del gremi dels autobusos no discrecionals per mirar d’aconseguir vehicles per a dilluns. Per ara, segons va aportar el director de Renfe a Catalunya, Antonio Carmona, seran 22 autobusos.

Tot això coincidirà un dilluns, el pitjor dia de la setmana per al trànsit. La temptació d’agafar el vehicle privat serà gran. I el col·lapse circulatori, també.